We hergebruiken 96 procent van ons bouwafval. Slechts 4 procent wordt verbrand

Nick Celis
CEO André Celis

1.500 vrachtwagens minder in de file

André Celis, een bedrijf in bouwmaterialen, laat sinds 2011 zijn goederen leveren per binnenschip langs de Leuvense Vaart. Dat is twee keer raak: de complexe logistiek wordt een pak eenvoudiger en de ecologische voetafdruk fors kleiner.

“Onze business – bouwmaterialen zo snel mogelijk bij onze klanten brengen – is enorm filegevoelig”, vertelt CEO Nick Celis. “Dat maakt de coördinatie van inkomende en uitgaande vrachtwagens onvoorspelbaar en complex. Maar als we slechts één à twee keer per week bouwmaterialen laten aanleveren per schip, dan wordt de logistieke puzzel een stuk eenvoudiger.” Een schip is wel trager dan een truck, maar de vaartijd is vooraf bekend. Niet onbelangrijk, als de zaak moet blijven draaien.

1.500 trucks out, 740.000 bierflesjes in

De ecologische argumenten geven het bouwbedrijf alleen maar gelijk. 60 procent van het wegtransport is bouwgerelateerd. 1 schip haalt 22 vrachtwagens uit de file, dat zijn er 1.500 per jaar. Die trucks staan ongeveer anderhalf uur per dag in de file. Door de switch naar transport via waterwegen daalde de CO2-uitstoot van André Celis in 5 jaar tijd met 20 procent. Het leverde hen de Lean and Green Award van het Vlaams Instituut voor de Logistiek op, een prijs voor bedrijven die hun logistiek duurzaam organiseren. Door de jaren heen is het project verder geoptimaliseerd. Om het traject tussen Leuven en Luik rendabel te maken, deelt André Celis het binnenschip met AB InBev. Bouwmateriaal gaat eerst van Luik naar Leuven en op de terugweg neemt het schip 740.000 lege bierflesjes mee voor de brouwerij in Jupille.

Recyclage in deelstromen

En de samenwerking krijgt een vervolgstuk in het recyclagesegment. “We gebruiken de nieuwste technologie om bouwafval efficiënt te recycleren naar verschillende deelstromen, zoals hout, puin en zand. Slechts 4 procent van het bouwafval wordt verbrand”, legt Nick Celis uit. “Bedrijven aan wie we leveren, geven sinds kort hun bouwafval mee met het schip.” Nick Celis plant binnenkort een investering voor een klein duwschip. Hij klopt daarvoor aan bij zijn huisbankier Belfius. “De bank denkt strategisch mee in dit project. André Celis is een pionier voor vrachtvervoer via de binnenvaart. Dan is het fijn advies en steun te vinden bij een financiële partner die oplossingsgericht denkt.”