Smart Award Nominee

Carpoolen met pakjes

Met de mobiele app Hytchers benut u de vrije ruimte van uw wagen maximaal. Niet met een extra passagier in een carpoolingsysteem, maar door op uw traject pakjes te vervoeren. Een algoritme laat trajecten van particulieren en van goederen samenvallen.

Onlineverkoop stijgt spectaculair en dus zal de levering van pakjes die evolutie volgen. Twee burgerlijk ingenieurs bedachten de mobiele app Hytchers aan het einde van hun bijkomende master aan de HEC Luik. Antoine Dessart: “Ons project lijkt op carpooling. Je moet de ruimte van een wagen optimaal benutten. Hytchers doet dat niet met mensen, maar met pakjes.” Het doel? De ecologische voetafdruk van leveringen verminderen, door gebruik te maken van een collaboratieve logistiek. Die maakt het mogelijk om pakjes te vervoeren op het traject van particuliere autobestuurders.

Net zoals bij carpooling willen wij de vrije ruimte van een auto maximaal benutten, maar dan met pakjes
Antoine Dessart, medeoprichter Hytchers
Algoritme

Het algoritme van Hytchers laat trajecten afgelegd door particulieren samenvallen met die van pakjes. “Eerst voer je je traject in de app in. Pas dan zie je waar je pakjes kunt afhalen. Een eventuele omweg bedraagt maximaal 6 minuten. Voor de afgelegde afstand krijg je getrouwheidspunten.” Die kunnen gebruikt worden in de benzinestations van het Total-netwerk die een partnership afsloten met Hytchers. “De benzinestations liggen op plaatsen waar veel auto’s voorbijkomen: naast de autosnelweg, op strategische verkeersassen. De kans is dus groot dat de pakjes zich op de reisweg van de automobilisten bevinden. Of het ook veilig is? Wie onze app gebruikt, wordt via zijn telefoon geïdentificeerd. En de waarde van het pakje is gedekt door een verzekering.”

Focus op e-commerce

De pakjes worden dus van het ene benzinestation naar het andere vervoerd, uiteindelijk tot in het station dat de bestemmeling uitkoos. Bovendien passeert het pakje niet langs een verdeelcentrum, zoals bij klassieke verdeelcentra, maar gaat het in rechte lijn van de verzender naar de bestemmeling. Het tarief per kilometer is gebaseerd op de CO2-uitstoot van de levering. Zo verlaag je de kosten van grensoverschrijdende verzendingen. “Een pakje van Antwerpen naar Breda vervoeren is minder vervuilend dan van Antwerpen naar Aarlen. Het zou dus ook minder moeten kosten. We zien dat vandaag die levering bij de concurrentie vaak tot 4 keer duurder is.”

Hytchers mikt op middelgrote webshops of webshops die duurzamer willen verzenden. ‘’Wij hebben een tiental intentieverklaringen ondertekend in zeer uiteenlopende domeinen, van textiel tot parafarmacie.”

De ontwikkeling van de app ging in oktober 2016 van start. De bètaversie wordt nu door 120 mensen getest. “Er vonden al een honderdtal leveringen en ophalingen plaats in Total-benzinestations.” Op langere termijn willen de oprichters van Hytchers de ontbrekende schakel vormen tussen bedrijven actief in de ‘first mile’ en de ‘last mile’.