Onze gemeente telt net geen 10.000 inwoners. Zelf een uitgebreid platform ontwikkelen, zou ons te veel geld kosten. ‘Wallonie en Poche’ bespaart ons heel wat werk

Mathieu Bihet
schepen voor Digitalisering in gemeente Neupré

Communicatie en cohesie in één slimme stadsapp

In een wereld die steeds sneller digitaliseert, blijven lokale besturen niet bij de pakken zitten. Dankzij de slimme stadsapps ‘Wallonie en Poche’ en ‘Hoplr’ communiceren Belgische steden en gemeenten beter en sneller, maken ze het leven van hun inwoners gemakkelijker en brengen ze hen dichter bij elkaar. Een toekomstgerichte ontwikkeling waaraan Belfius graag meewerkt.

De digitalisering zorgt voor een grotere nood aan snelle, effectieve stadscommunicatie en het uitbouwen van sterke (online) community’s. “Belgische gemeentes maken werk van efficiënte mobiliteit, een beter klimaat en een gezond leefmilieu. Daarover willen ze ook vlot communiceren, én met de burger in gesprek gaan”, weet Philippe Dedobbeleer, business development manager bij Belfius. “Zo ontstonden aan Waalse en Vlaamse kant 2 apps: ‘Wallonie en Poche’ en ‘Hoplr’. Dat zijn initiatieven waarin we geloven en waarin we investeren. Bovendien ontwikkelen we zelf tools om te integreren in deze slimme stadsapps. Zo maken we binnenkort een simulatietool beschikbaar, waardoor burgers een glashelder zicht krijgen op de begroting van hun stad of gemeente.”

Wallonie en Poche: alle informatie uit de buurt op één plek

Met de app Wallonie en Poche staan Waalse gemeenten en hun inwoners met elkaar in verbinding. Gebruikers vinden er alle nuttige informatie uit de buurt op één plek, op elk moment en vanop elke locatie. “Het is de perfecte app voor kleinere gemeenten in het uitgestrekte Wallonië”, vindt Mathieu Bihet, schepen voor Stadsontwikkeling, Economie en Digitalisering bij de gemeente Neupré. “Onze gemeente telt net geen 10.000 inwoners. Zelf een uitgebreid platform ontwikkelen, zou ons te veel geld kosten. Wallonie en Poche bespaart ons heel wat werk. En het laat onze inwoners toe om over de grenzen van Neupré heen te kijken. Dat is vooral handig voor mensen die in een naburige gemeente of stad werken.”

Van parkings tot afvalkalenders

“Wallonie en Poche werkt snel en gemakkelijk”, vertelt Mathieu Bihet, schepen van Neupré. “Je downloadt de app, je geeft je postcode in en meteen verschijnt er een heleboel informatie op je scherm. Aan de hand van likes en dislikes geef je aan welke info voor jou interessant is en welke niet. De app geeft je de mogelijkheid om faciliteiten in de buurt op te zoeken, de dichtstbijzijnde parking te vinden, de rijtijden van het openbaar vervoer te raadplegen, de afvalkalender van je gemeente te bekijken en zoveel meer.”

Gemeentebestuur én inwoners zijn enthousiast

Neupré gebruikt de app nu zo’n half jaar. Bij de lancering schreven meteen 1 op de 10 gezinnen zich in. Daarvan is de overgrote meerderheid laaiend enthousiast. “Vooral de ophaalkalender valt in de smaak. Bewoners ontvangen een melding wanneer het afval uitzonderlijk op een ander moment wordt opgehaald.” En ook het gemeentebestuur reageert positief: “Omdat we vanuit de gemeente berichten kunnen delen op het platform, bereiken we snel onze inwoners. Dat lukt met andere kanalen niet altijd.”

Dankzij Hoplr brengen we onze inwoners dichter bij elkaar en kunnen we heel gericht met de verschillende buurten communiceren
Seppe Van Bogaert, communicatiemedewerker van Sint-Niklaas

Leer uw buurt kennen met Hoplr

Mensen met elkaar verbinden, dat is ook de ambitie van Hoplr. Jennick Scheerlinck, medeoprichter van Hoplr, legt uit waarom: “Online zijn we met mensen van over de hele wereld bevriend, maar onze eigen buren kennen we meestal niet. Daar willen we met Hoplr verandering in brengen.”

Veilige community

Uw kat is vermist, u hebt dringend een ladder nodig of u zoekt iemand om samen te gaan joggen? Via Hoplr spreekt u uw buren op elk moment van de dag meteen aan. “In samenwerking met de stad of de gemeente bakenen we de verschillende buurten af. Daarna versturen we invitatiebrieven met een buurtcode naar de buurtbewoners, waarmee ze toegang krijgen tot een afgesloten community. Het gebruik van de app is gratis en reclamevrij”, verzekert Jennick.

Groot succes in Sint-Niklaas

In Sint-Niklaas is zo’n 20% van de bevolking aangesloten op Hoplr. Seppe Van Bogaert, communicatiemedewerker van de stad, ziet heel wat voordelen in de app: “Dankzij Hoplr brengen we onze inwoners dichter bij elkaar en kunnen we heel gericht met de verschillende buurten communiceren. Onze inwoners vinden het fijn dat we hen persoonlijk aanspreken en ze gaan ook respectvol met elkaar om. In Facebookgroepen plaatsen mensen al snel aanstootgevende reacties. Dat gebeurt op Hoplr niet, want je bent als onderdeel van een buurt minder anoniem.”

Grootse plannen voor de toekomst

Het gaat hard voor Hoplr, en de groei lijkt niet meer te stoppen: “Sinds 2014 zijn 200.000 Hoplr-gebruikers wekelijks actief in een duizendtal buurten. Dankzij een investering van Belfius richten we onze pijlen nu op de hele Benelux”, besluit Jennick.