Digitaal verkeersbord verovert Antwerpse straten

Rombit

Digitaal verkeersbord verovert Antwerpse straten

Rombit, leverancier van slimme technologie, plaatste in Antwerpen de eerste mobiele digitale verkeersborden ter wereld. Die zorgen voor minder parkeerstress en een vlotter verkeer.

Parkeerverbodsborden. Wie verhuist of verbouwt, kent ze maar al te goed. Meestal zijn ze noodzakelijk om gedurende enkele dagen voldoende plaats te voorzien voor de verhuiswagen of de afvalcontainer. In een drukke stad zorgen die borden vaak ook nog voor nieuwe parkeerproblemen en de nodige verkeersopstoppingen.

“In Antwerpen was het grote probleem dat 4 van de 5 borden zonder vergunning werden geplaatst. De stadsdiensten hadden geen overzicht op de situatie”, weet Evert Bulcke, chief commercial officer bij Rombit.

Eenvoudige procedure

A*Sign, het eerste mobiele digitale verkeersbord ter wereld, brengt daar verandering in. Het bord staat non-stop in verbinding met een online platform dat beheerd wordt door de stad. Burgers en bedrijven die een parkeerbord nodig hebben, kunnen dit online reserveren via een eenvoudige procedure.

Vroeger duurde het 2 weken om een parkeerverbod aan te vragen, vandaag is dat 2 minuten
Evert Bulcke, chief commercial officer Rombit

“In het verleden kampte de stad wel eens met dubbele aanvragen op hetzelfde adres. Het gebeurde vaak dat aannemers ’s ochtends oog in oog stonden met een nutsbedrijf dat de stoep opbrak. Dankzij het online reservatiesysteem zijn dergelijke situaties nu uitgesloten. Bovendien zijn de vermelde datums op de digitale parkeerborden steeds correct en duidelijk af te lezen. Gedaan dus met onleesbaar gekrabbel in krijt”, vertelt Evert Bulcke.

Test met 360 borden

Vandaag loopt er in Antwerpen een testfase met 360 mobiele borden. Op termijn kunnen dat er 4.000 worden. De plaatsing en het onderhoud van die borden gebeurt door 20 arbeiders van Werkhaven, een werkplaats voor sociale economie.

“Gemeentearbeiders hoeven ook niet meer ter plaatse te gaan om een datum aan te passen op een bord. Dat lukt allemaal via het digitale platform”, legt Evert Bulcke uit. “De borden zijn ook uitstekend beschermd tegen vandalisme en diefstal, dankzij een bewegingssensor en een alarm.”

Interesse uit het buitenland

Sinds de invoering van A*Sign is het aantal officiële aanvragen vervijfvoudigd van 14.000 (in 2015) naar 70.000 (in 2017). “Vandaag wordt nog slechts een fractie van de verkeersborden zonder vergunning geplaatst”, schat hij. “Gedaan met de wildgroei aan parkeerverbodsborden in het straatbeeld. Dankzij A*Sign is er enkel nog plaats voor geregistreerde aanvragen.”

De snelle aanvraagprocedure ligt mee aan de basis van dat succes. “Vroeger duurde het 2 weken om een parkeerverbord aan te vragen, vandaag is dat 2 minuten. Daarbij is de werklast voor de stadsmedewerkers drastisch gedaald”, zegt Evert Bulcke.

Rombit hoopt na Antwerpen ook het buitenland te veroveren. Er is nu al interesse vanuit San Francisco, Parijs en Praag voor het slimme verkeersbord.

 

Ontdek de winnaars