Apporto: de app die boodschappen naar huis brengt

Colruyt Group

Apporto: de app die boodschappen naar huis brengt

De Apporto-app matcht mensen die hun boodschappen niet zelf kunnen doen, met mensen die daar wel toe in staat zijn. Op die manier helpen buurtbewoners elkaar en kunnen ze zelfs een centje bijverdienen.

Voor sommigen is het een hele klus om in de winkel te geraken voor boodschappen. En dat terwijl veel mensen in de buurt sowieso naar de winkel gaan. Eindelijk vinden beide doelgroepen elkaar via Apporto. “Dit digitale communicatieplatform brengt mensen met weinig tijd of die minder mobiel zijn in contact met anderen die willen helpen”, zegt Ignace De Nollin, innovation en business developer bij Colruyt Group.

“We beseften dat er een maatschappelijke nood was om die mensen samen te brengen. Daarom zijn we ongeveer 2 jaar geleden met dit project aan de slag gegaan. In maart 2018 lanceerden we de app”, legt Ignace De Nollin uit.

Boodschappen in de buurt

De app werkt vooral lokaal. En dat heeft een voor de hand liggende reden: “Je kan een app als Apporto natuurlijk nationaal lanceren. Maar een Brusselaar heeft weinig aan een Oostendenaar die boodschappen wil doen. Het is vooral een app die mensen in de buurt samenbrengt. We begonnen in Gent en breiden nu verder uit. Momenteel werkt het systeem met Colruyt, Bio-Planet, Spar en OKay. Met de juiste partners rol je dit project vlotjes uit in andere regio’s en steden. En omdat we hiermee waarde willen toevoegen aan de maatschappij, vragen we geen transactiekosten.”

Op dit moment zijn er meer mensen die willen helpen, dan mensen die hulp vragen
Ignace De Nollin, innovation & business developer bij Colruyt Group

Ook voor eigen familie en vrienden
Er zitten 2 soorten community’s in de app. Enerzijds een gesloten omgeving, bedoeld voor vrienden en familie die voor elkaar boodschappen meebrengen. Anderzijds een open community met mensen die hun hulp aanbieden aan personen die ze niet kennen. Ze doen dat vrijwillig of kunnen er een centje mee bijverdienen.

Natuurlijk is niet de volledige doelgroep online actief. Voor deze mensen werd de Samana-boodschappenlijn in het leven geroepen. Ze bestellen hun boodschappen dan telefonisch, waarna de operator iemand in de buurt zoekt om de boodschappen te doen.

Juiste balans

“Het is nu onze uitdaging om vraag en aanbod in evenwicht te houden. Stel: iemand wil een beetje bijverdienen en een andere persoon wil de boodschappendiensten best vergoeden. In dat geval vinden die personen elkaar gemakkelijk. Maar zoekt iemand vrijwilligers, terwijl niemand de dienst gratis wil leveren? Dan is er geen match. In dat geval haken klanten af. Gelukkig merken we dat veel mensen gewoon graag helpen en het dus niet voor financieel gewin doen. Sterker nog: het aanbod van vrijwilligers is op dit moment groter dan de vraag”, zegt Ignace De Nollin.

 

Ontdek de winnaars