Autobanden krijgen tweede leven als fabrieksvloer

Twintec Group

Autobanden krijgen tweede leven als fabrieksvloer

Het rubber van banden bevat metaalvezels. Twintec gebruikt die voor industriële vloeren in logistieke centra. Dat zorgt voor 95 procent minder CO2-uitstoot. Bovendien is het potentieel gigantisch.

“Op onze planeet liggen 8 miljard autobanden te verkommeren”, betreurt Oliver Leist. “Een cijfer dat blijft toenemen.” De Europese Commissie besliste in 2014 om zich over deze ecologische ramp te buigen. Ze subsidieert onderzoeksprojecten, onder meer aan de Universiteit van Sheffield in het Verenigd Koninkrijk. De wetenschappers slaagden erin de metaalvezels van de banden te hergebruiken. Twintec past dit in de praktijk toe.

“De vezels kunnen we verwerken in beton voor industriële vloeren, onze niche”, gaat Oliver Leist voort. “Zulke vloeren voldoen aan steeds strengere eisen, want magazijnen bouwen we tegenwoordig zoveel mogelijk in de hoogte om grondoppervlakte te besparen. Daardoor worden de rekken in die magazijnen almaar hoger en zwaarder. In de logistieke centra van webshopreuzen zijn magazijnen van meer dan 10.000 vierkante meter gebruikelijk. Robots bereiden er de bestellingen voor. Ze verplaatsen zich tussen de rekken met een hoogte van soms 30 tot 40 meter tegen een snelheid van minstens 20 kilometer per uur. Dat kan alleen als de vloer extreem vlak is. De robot kan struikelen over de minste barst of voeg. Een industriële vloer mag bovendien geen stof uitstoten om de machines in de bedrijven niet te beschadigen.”

We hergebruiken 100 procent van de metaalvezels van autobanden voor industriële vloeren
Olivier Leist, general manager van Twintec Group

Bandenvezels in beton

Industrieel beton bevat 30 kilo metaalvezels per vierkante meter. Twintec maakt gebruik van deze technologie in zijn filiaal Twincon  – tyre wire in concrete, wat zoveel betekent als “bandenvezels in beton”. Elke maand produceert het bedrijf tot 60 ton metaalvezels.

“We sloten overeenkomsten af met bedrijven die ons oude banden leveren”, vertelt Leist. “We benutten alle metaalvezels die daarin zitten en verminderen hiermee de CO2-uitstoot van onze vloeren met 95 procent. Een mooie stimulans voor onze klanten die daarvoor slechts een kleine meerprijs betalen. Bovendien heeft dit een onverwacht voordeel. Onderzoekers toonden aan dat beton met zulke vezels veel steviger en sterker is dan klassiek beton. Dat komt vermoedelijk omdat het minder homogeen is. Het bevat zowel lange als korte vezels en zowel dunne als dikke. Dat maakt het verrassend genoeg performanter.”

Enorm groeipotentieel

De wereldmarkt van metaalvezels is goed voor 700.000 ton per jaar. “Ze worden verwerkt in beton en komt terecht in de bouwsector: bruggen, wegen, muren… We bezitten dankzij een patent, de exclusiviteit van deze technologie. Het is dus duidelijk dat ons groeipotentieel enorm is.”

Ontdek de winnaars