Brussel

Brusselse Grondregie stuurt facturen digitaal

De Grondregie van de Stad Brussel beheert, ontwikkelt en verhuurt het privépatrimonium van de stad: meer dan 3.000 woningen, 400 handelszaken en kantoren, 700 parkings en 100 gronden.

Elke maand stuurt de Grondregie 4.200 facturen naar haar huurders. Om die papierberg te verkleinen, ontwikkelde de regie een digitaal platform. Huurders kunnen hun facturen en anderen documenten voortaan online raadplegen. Een sms of e-mail verwittigt als er een document beschikbaar is. Het platform werkt op pc, tablet en smartphone. Ook het betalen van facturen kan online.

Het voordeel voor de huurders is dat hun dossier op elke moment raadpleegbaar is. De Grondregie bespaart op postkosten en wordt sneller betaald.

Het project kost 300.000 euro, werd gelanceerd in februari 2016 en is operationeel sinds eind vorig jaar. Meer dan een derde van de huurders maakt intussen gebruik van het digitale platform. Het werd gerealiseerd door GIAL, de technologische partner van Stad Brussel die koos voor een oplossing van Unified Post. Het systeem kan ook gebruikt worden door andere openbare verhuurmaatschappijen.

Ontdek de winnaars