Arinti

Chatbot wijst inwoners de weg

Burgers die op zoek zijn naar praktische informatie in of over hun gemeente zijn aangewezen op de website of een loketmedewerker. De chatbot Stewie, een ontwikkeling van de start-up Arinti, brengt daar verandering in.

Stewie beantwoordt vragen over onderwijs, welzijn, burgerzaken, sportinfrastructuur, verkeer… Met behulp van artificiële intelligentie formuleert hij zelf een antwoord, stuurt hij de inwoner door naar de juiste plek op de website of brengt hij hem in contact met een medewerker. Stewie zal in de toekomst ook e-loketdiensten kunnen aanbieden.

Dit geavanceerd en toegankelijk zoeksysteem is een eerste contactpunt voor alle vragen. Burgers moeten niet langer de website van hun gemeente uitspitten om een antwoord te krijgen op hun vragen.

Bovendien hoeven loketmedewerkers zich niet meer bezig te houden met de zoveelste vraag over de openingsuren van de toeristische dienst of de geplande wegenwerken. Stad Roeselare zal deze chatbot als eerste gebruiken vanaf april 2018.

Ontdek de winnaars