Brussel

Digitale afspraken vermijden lange wachtrijen

Wie een afspraak wil maken met het Departement Demografie (bevolking, burgerlijke stand…) van de Stad Brussel kan dat voortaan ook online doen of via de touchscreens in het administratief centrum.

Via e-mail, sms of brief – naargelang de voorkeur – wordt de burger op de hoogte gebracht van welke documenten hij mee moet brengen. 48 uur voor de afspraak wordt er een herinnering gestuurd.

De bevestigingsmail of -brief bevat ook een QR-code. Wie die scant bij aankomst in het administratief centrum, wordt automatisch doorverwezen naar de juiste medewerker. De diensten van de afdeling Demografie krijgen maandelijks 5.000 vragen om een afspraak te maken. Zij winnen enorm veel tijd met dit systeem.

Dit project van 160.000 euro werd in augustus 2016 gelanceerd en is operationeel sinds december 2017. Het is het resultaat van een samenwerking tussen het Departement Demografie en GIAL, technologische partner van de Stad Brussel.

Het is de bedoeling om het project naar andere diensten uit te breiden. Het kan ook in andere gemeentes worden toegepast.

Ontdek de winnaars