Slim ecosysteem plaatst patiënt centraal in zorg

Centre hospitalier régional de la Citadelle (CHR Luik)

Slim ecosysteem plaatst patiënt centraal in zorg

Patiënten willen hun behandeling niet alleen maar ondergaan. Ze nemen bij voorkeur de touwtjes zelf in handen. Het Luikse Centre Hospitalier Régional de la Citadelle (CHR) ontwikkelt hiervoor een ecosysteem om de patiënt meer inspraak en verantwoordelijkheid te geven.

Een melding op de smartphone van hooikoortspatiënten om hen te waarschuwen voor een hoge concentratie aan pollen? Als het van het CHR afhangt, is dat meer dan toekomstmuziek. Aan slimme technologie is er alvast geen gebrek in de gezondheidszorg. Er bestaan al ‘wearables’ zoals armbanden die hartslag en fysieke activiteit monitoren. Het Internet of Things zorgt ervoor dat al die data kan verzameld en geanalyseerd worden.

E-services

“Ik hoor al 20 jaar dat de patiënt centraal moet staan in de gezondheidszorg”, zegt Benoît Degotte, directeur van de afdeling Aankopen, Financiën en Informaticasystemen van het CHR. “Vandaag beschikken we over de technologie. De gezondheidszorg moet die gebruiken om de patiënt meer te betrekken bij de zorg, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van e-services.”

De gezondheidszorg moet de beschikbare technologie gebruiken om de patiënt meer te betrekken bij zijn behandeling
Benoît Degotte, directeur afdeling Aankopen, Financiën en Informaticasystemen CHR de la Citadelle.

Maar technologie alleen volstaat niet. Elke betrokken partij – administratie, facturatie, zorgverleners,… – moet meewerken. Een zorgecosysteem waarin al die partijen en de patiënt met mekaar communiceren, is volgens het CHR de oplossing. “Alleen zo kunnen we een slim hospitaal worden dat volledig geconnecteerd is met de inwoners in de ons omringende smart city”, aldus Benoît Degotte.

Online platform

Het Luikse ziekenhuis beschikt van 2014 tot 2019 over een budget van 28 miljoen euro om dit plan te realiseren. “Als we merken dat de thuiszorg groeit, passen we onze IT-systemen aan. Externe verpleegkundigen kunnen nu informatie uitwisselen met het ziekenhuis, net zoals patiënten dat kunnen met hun arts”, legt Benoît Degotte uit.

Als ‘smart’ ziekenhuis wil CHR het leven van zijn patiënten vooral vergemakkelijken. “In plaats van te telefoneren, maakt de patiënt via een online platform een afspraak met de arts. Gebeurt er een opname, dan kan de administratieve afhandeling online”, legt Benoît Degotte uit. “In de toekomst zullen patiënten ook online een parkeerplaats kunnen reserveren en betalen, of laten weten dat ze een bepaald dieet volgen, enzovoort.”

Administratieve vereenvoudiging

Het CHR werkt vandaag aan een aantal nieuwe smart projecten, zoals een online medisch dossier. Samen met de stadsdiensten denkt het ziekenhuis na over een manier om de administratie bij geboortes en overlijdens te vereenvoudigen. Jaarlijks gaat dit over 4.000 administratieve handelingen.

Mobiliteit staat ook op de agenda. Elk jaar zijn er ongeveer 600.000 verplaatsingen nodig om patiënten naar het ziekenhuis te brengen. “Het loont dus zeker de moeite om samen met de stad te bekijken hoe we dit vervoer zo efficiënt mogelijk kunnen organiseren”, kijkt Benoît Degotte vooruit.

Ontdek de winnaars