Bonheiden

Kinderen motiveren ouders om auto thuis te laten

Leerlingen die in Bonheiden naar school fietsen of wandelen, verzamelen ‘dukaten’ waarmee ze gratis naar de dorpskermis kunnen. De sensibiliseringscampagne van het gemeentebestuur is een succes. Op een jaar tijd staat er meer dan 146.000 kilometer op de teller.

Sensibiliseringscampagnes om kinderen naar school te laten fietsen of wandelen, richten zich vaak tot de ouders. Met deze campagne pakt Bonheiden het anders aan. “We willen in de eerste plaats de kinderen sensibiliseren”, zegt burgemeester Guido Vaganée.

Leerlingen die aan de campagne deelnemen, krijgen op school een chip. Die bevestigen ze aan hun boekentas of aan het voorwiel van hun fiets. De chip communiceert met een ‘ontvanger’ op school. Die ontvanger ‘leest’ de chip zodra een leerling de school binnenkomt.

Voor de campagne startte, ging ongeveer 12% van de kinderen met de fiets of te voet naar school. Vandaag is dat 60%
Guido Vaganée, burgemeester Bonheiden

Via de chip worden data verzameld over het aantal fietsritten, de afgelegde kilometers, brandstofbesparing, vermeden CO2-uitstoot, verbrande calorieën, enzovoort.

Meer punten bij slecht weer

Elke keer een leerling naar school fietst of wandelt, verdient hij punten. “Een algoritme berekent het aantal punten per fietsrit of wandeling. Het houdt daarbij onder andere rekening met onder andere de afstand tot school, de weersomstandigheden en welk seizoen het is”, verduidelijkt Guido Vaganée.

De punten die leerlingen verzamelen worden omgezet in dukaten. Met die dukaten kunnen de leerlingen de attracties betalen op 1 van onze 5 jaarlijkse dorpskermissen. 1 dukaat is 1 euro waard. De kermisuitbaters betalen de helft van elk dukaat, de andere helft financiert de gemeente.

Groot succes

Het project is een groot succes: 500 van de 800 schoolgaande kinderen in het kleuter- en basisonderwijs registreerden zich voor het project. “Voor de campagne startte, ging ongeveer 12% van de kinderen met de fiets of te voet naar school. Vandaag is dat 60%. Samen fietsten en wandelden ze het voorbije jaar maar liefst 146.000 kilometer. Daarmee werd een uitstoot van bijna 30 ton CO2 voorkomen”, aldus Guido Vaganée.

De burgemeester merkt dat de campagne de juiste snaar raakt. “Kinderen overtuigen mekaar om vaker de fiets te nemen of te voet te gaan. Bovendien motiveren ze hun ouders om de wagen thuis te laten. We trekken de ouders via hun kinderen mee in dit verhaal.”

Cryptomunt

Bonheiden is van plan om de campagne de komende maanden en jaren verder uit te bouwen. “We onderzoeken of we de dukaten als betaalmiddel kunnen gebruiken in het zwembad, op de schaatsbaan of in de bioscoop. We kunnen de campagne misschien uitbreiden richting woon-werkverkeer, door bijvoorbeeld ook de leerkrachten te stimuleren om vaker de fiets te nemen. En als we de dukaten kunnen omvormen tot een cryptomunt op basis van blockchain-technologie, zijn we helemaal mee met de digitale trein”, besluit de burgemeester.

Ontdek de winnaars