Creo2 verenigt handelaars en klanten rond het goede doel

Creo2

Creo2 verenigt handelaars en klanten rond het goede doel

Handelaars die het goede doel willen steunen, zijn bij Creo2 aan het juiste adres. Het bedrijf uit Louvain-la-Neuve plaatst terminals in winkels waarop klanten een ngo naar keuze kunnen aanduiden. De handelaar engageert zich vervolgens om die organisatie te steunen.

Creo2 is het geesteskind van 2 jonge ex-consultants. In juni 2014 namen Robin Dierckx en Maxime van Steenberghe deel aan een innovatiewedstrijd bij hun toenmalige werkgever, een groot consultancybedrijf. Met Creo2 wonnen ze de eerste prijs. Hun idee: ngo’s ondersteunen door co-creatie tussen bedrijven en klanten.

Enkele maanden later verlaten de 2 hun werkgever om samen met Thomas Vanesse, een oude vriend, hun start-up uit te bouwen. “Ik denk dat we naar een manier zochten om meer zin te geven aan onze job en een echte bijdrage te leveren aan de samenleving. Dat we alle 3 actief zijn bij een ngo of een andere vereniging, speelde ook mee. We weten hoe moeilijk het is voor die organisaties om fondsen te werven”, vertelt Maxime van Steenberghe.

We zijn erin geslaagd ondernemingen hun sociale roeping te laten delen met hun klanten
Maxime van Steenberghe, medestichter van Creo2

Financiële steun

De 3 stichters werkten intensief samen met WeForest, een ngo die actief is in herbebossingsprogramma’s. Samen zochten ze naar een digitale ‘engagement tool’ die het bedrijven en hun klanten gemakkelijk maakt om een ngo financieel te steunen.

“Vandaag is maar 10% van de middelen van ngo’s afkomstig van bedrijven”, weet Maxime van Steenberghe. “Wij bedachten een manier die een link legt tussen de ngo, een handelaar of bedrijf en hun klanten. Dankzij Creo2 realiseren ze samen iets met maatschappelijke impact. Dat schept een band.”

Projecten over de hele wereld

Begin 2016 plaatste Creo2 de eerste versie van hun engagement tool in een winkelpunt. Het is een tablet waarop klanten van die winkel een ngo kunnen kiezen die de handelaar financieel zal ondersteunen. Een paar maanden later stond er al in 30 winkels een Creo2-tablet.

De tablet is ondertussen geëvolueerd tot een heuse terminal waarop klanten een project kunnen aanduiden waarvoor de handelaar een gift zal overmaken. De projecten bevinden zich over de hele wereld: Zambia, Brazilië, Montréal,… De giften gaan naar herbebossingsprojecten, naar vaccins in Afrika, maar ook naar een volksgaarkeuken in eigen land.

100% groei per jaar

Creo2 bedacht ook een oplossing voor bedrijfsevenementen. “Elke genodigde krijgt een jeton die hij kan gebruiken om een project te kiezen op onze terminal”, legt Maxime van Steenberghe uit. “We werkten ook een idee uit voor e-mailcampagnes. Een bedrijf kan via ons digitale nieuwjaarskaarten versturen. De ontvangers duiden met een muisklik aan welk project hij graag door de verzender laat ondersteunen.”

Die innovaties doen de start-up sterk groeien. “Elke maand komen er klanten bij. We noteren een groei van 100% op jaarbasis”, vertelt een trotse Maxime. “Wat 4 jaar geleden als iets utopisch startte, is vandaag realiteit. We zijn erin geslaagd ondernemingen hun sociale roeping te laten delen met hun klanten.”

Ontdek de winnaars