VRkeer

Leerlingen fietsen veilig in virtual reality

Kinderen krijgen meer verkeersinzicht wanneer ze concrete verkeerssituaties echt beleven. VRkeer creëert tijdens verkeerslessen een grotere bewustwording via virtual reality. Vanaf september 2019 kunnen alle Belgische scholen de vernieuwende software gratis gebruiken.

De helft van onze kinderen slaagt niet voor de Grote Verkeerstoets, die de Vlaamse Stichting Verkeerskunde online afneemt in het 5e leerjaar. Dat is problematisch, vooral omdat de kinderen op die leeftijd vaak al alleen naar school fietsen. VRkeer biedt daarvoor een oplossing. Met als sleutel: VR of virtual reality.

“Met VRkeer maken we de verkeerslessen voor jonge fietsers interactief. De kinderen leren in virtual reality hoe ze gepast reageren in verkeerssituaties die op de weg heel moeilijk te trainen zijn. Ze komen bijvoorbeeld te weten hoe ze een dodehoekongeval voorkomen en hoe ze een rotonde veilig op en af rijden tijdens de spits”, vertelt Carl Boel, projectcoördinator van VRkeer en onderzoeker bij Universiteit Gent en Odisee Sint-Niklaas.

Het project ontstond na een projectoproep van imec om concrete problemen binnen het onderwijs aan te pakken met behulp van slimme technologie.

Via virtual reality leren kinderen om gepast te reageren in verkeerssituaties die op de weg heel moeilijk te trainen zijn
Carl Boel, projectcoördinator VRkeer en onderzoeker bij Universiteit Gent en Odisee Sint-Niklaas

Individueel leertraject

De zelfontwikkelde software van VRkeer simuleert 21 verkeerssituaties. Die brengen de kinderen 7 essentiële vaardigheden bij, en dat telkens op 3 niveaus: hoe verder de kinderen vorderen in een traject, hoe drukker het verkeer en hoe meer onverwachte gebeurtenissen. De fietsers begeven zich in elke situatie virtueel op de openbare weg. Reageren ze goed op wat er rondom hen gebeurt? Dan verdienen ze punten en items om hun virtuele fiets mee te personaliseren. “Dat gamificatie-element vergroot de betrokkenheid van de leerlingen”, zegt Carl Boel.

Leerlingen kunnen hun voltooide oefeningen herbekijken met de geïntegreerde replay-functie. Zo krijgen ze meteen inzicht in hun eigen fietsvaardigheden. Ook de leerkracht heeft toegang tot de resultaten van alle leerlingen, via een data-dashboard. Dat maakt van deze virtualrealitytoepassing zowel een individueel als een klassikaal leertraject.

Carl Boel: “Ons verkeersspel focust op de eindtermen van de derde graad van het lager onderwijs. Daarvoor werkten we onder meer samen met experten van mobiliteitsorganisaties zoals de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), MOEV (voorheen Stichting Vlaamse Schoolsport) en Mobiel 21. Dit is de eerste echte VR-applicatie voor het onderwijs in België. We vervullen hiermee een pioniersfunctie.”

Ons verkeersspel focust op de eindtermen van de derde graad van het lager onderwijs
Carl Boel, projectcoördinator VRkeer en onderzoeker bij Universiteit Gent en Odisee Sint-Niklaas

Snelle, draadloze VR-hardware

VRkeer draait op Oculus Quest, een nieuwe draadloze VR-bril. Op die manier hebben scholen geen dure pc met virtualrealityhardware nodig. Carl Boel: “Leerkrachten kunnen virtual reality dus inzetten op een erg laagdrempelige manier. De toestellen zijn snel opgestart – veel sneller dan een vaste opstelling. Leerlingen kunnen zo individueel oefenen op hun zitplaats, bijvoorbeeld wanneer ze klaar zijn met bepaalde klastaken.”

Voor alle Belgische scholen

VRkeer draait nu als pilootproject in 5 scholen in Sint-Niklaas. Car Boel: “We ontwikkelden het spel volledig in samenspraak met de scholen. Zo gaven de leerlingen aan welke situaties zij zelf gevaarlijk vinden en hoe het spel er moest uitzien. Werken we bovendien een level af? Dan mogen de leerlingen die testen en vertellen wat ze goed of minder goed vinden.”

Vanaf september 2019 is de software gratis ter beschikking voor alle geïnteresseerde Belgische scholen. Zij kunnen de virtualrealitybrillen zelf aankopen, of ontlenen via VRkeer. “We hebben daarvoor 2 boxen met telkens 10 VR-brillen en een laadstation”, zegt Carl Boel.

“Scholen die de brillen kopen, zullen die de komende jaren ook voor andere doeleinden en toepassingen kunnen gebruiken. We werken momenteel aan een handleiding en aan een stappenplan voor de leerkrachten. Zo garanderen we dat scholen onze oplossing optimaal inzetten en dat leerlingen en leerkrachten ze optimaal benutten.”

 

Ontdek de winnaars