Innovatieve leermethode prikkelt en daagt leerlingen uit

LAB vzw

Innovatieve leermethode prikkelt en daagt leerlingen uit

LAB vzw is een school uit Sint-Amands die haar leerlingen goesting wil geven om te blijven leren. De school hanteert daarvoor een revolutionaire manier van lesgeven, die buiten de grenzen van de klassieke vakken denkt.

De nieuwe school LAB brengt kennis en vaardigheden samen in onderzoeksprojecten en zet leerlingen zo aan tot het zogenaamde ‘diep leren’. “De structuur van het traditionele onderwijsmodel bemoeilijkt onderwijsinnovatie”, steekt directrice Kristien Bruggeman meteen van wal. “Nochtans tonen de cijfers over schoolmoeheid en vroegtijdig schoolverlaten aan dat er wel degelijk iets schort. Daarom gingen mijn collega-onderwijswetenschapper Tinneke Van Kerckhoven en ikzelf op zoek naar een werkbaar alternatief.”

Dat bleek de oprichting van een nieuwe middelbare school te zijn. LAB opende haar deuren op 1 september 2017 als de eerste volledig onafhankelijke, erkende en gesubsidieerde school in België in ruim 20 jaar. Kristien Bruggeman: “In Vlaanderen heb je enerzijds traditionele scholen met een sterke focus op het aanleren van theorie, en anderzijds methodescholen die vooral ervaringsgericht werken. Met LAB willen we het beste van beide werelden bieden.”

Fins model

De school hanteert het Finse leermodel van de integratieve pedagogiek. Dat hecht belang aan kennis, maar leerlingen moeten de theorie vooral kunnen toepassen en daarbij ook zichzelf leren evalueren. Zelfkennis, zelfredzaamheid, weerbaarheid, verantwoordelijkheid opnemen… zijn vaardigheden die LAB-leerlingen tegen hun 18 jaar onder de knie moeten krijgen.

De goesting waarmee onze leerlingen naar school komen overtreft onze stoutste verwachtingen
Kristien Bruggeman, directrice LAB

“Onze leerlingen verwerken theoretische kennis op heel zelfstandige basis”, verduidelijkt Kristien Bruggeman. “Ze krijgen korte instructies en gaan meteen aan de slag met de leerstof. Zo kunnen de leerkrachten snel inschatten hoe goed ze de stof beheersen. De begeleiding wordt jaar na jaar beperkter, terwijl de leerlingen de theorie almaar zelfstandiger toepassen. In het 6de jaar werken ze op een vergelijkbare manier zoals studenten aan een hogeschool of universiteit.”

LAB-methode werkt

Dat dit ‘diep leren’ aanslaat, blijkt nu al. In de eerste graad zitten ook tweedejaarsleerlingen die de overstap maakten van een andere school. “Na een semester merken we dat onze eerstejaars hun medeleerlingen uit het tweede jaar al hebben ingehaald qua werkhouding en zelfstandigheid,” stelt de directrice vast. “Voor de tweedejaars is het slechts een kwestie van aanpassen, maar dat komt zeker goed.”

Ontdek de winnaars