Verpakkingsinnovatie verkleint ecologische voetafdruk

AR Metallizing

Verpakkingsinnovatie verkleint ecologische voetafdruk

AR Metallizing uit Genk ontwikkelde gemetalliseerd vouwkarton als duurzaam alternatief voor plastic verpakkingen. Dat zorgt voor een aanzienlijke reductie van de afvalstromen.

De rekken in de supermarkten puilen vandaag uit met mooi ogende, glanzende verpakkingen. “Waar er vroeger 2 merken waren, kan de consument vandaag kiezen uit tientallen gelijksoortige producten”, zegt Bart Devos, CEO van AR Metallizing. “Om te verkopen, moeten fabrikanten dus in het oog springen.” Tot voor kort kon dat voornamelijk met verpakkingen waarin plastic verwerkt was. Maar met SilberBoardTM ontwikkelde AR Metallizing een volledig plasticvrije oplossing. Het is een gemetalliseerd papierproduct dat volledig recycleerbaar is, maar door zijn hoogwaardige glans toch de aandacht trekt.

Met SilberBoardTM ontwikkelde AR Metallizing een volledig plasticvrije oplossing. Door fors te investeren in R&D slaagde de label- en verpakkingsproducent erin een flinterdun laagje aluminium te ‘verdampen’ op papier. “We hebben een glanzend papierproduct gecreëerd dat je na gebruik gewoonweg bij het papier- en kartonafval mag zetten”, zegt CEO Bart Devos. “Het aluminiumlaagje is 100 keer dunner dan een menselijk haar. In vergelijking met aluminiumfolie, plastics en andere metalen zijn de afvalstromen en de ecologische voetafdruk veel kleiner.’

Technische eisen

AR Metallizing werkte nauw samen met andere spelers in de bevoorradingsketen van allerlei producten. Volgens Bart Devos was dit nodig om te komen tot een hoogwaardige en duurzame verpakking die minstens aan de eisen en verwachtingen van zijn klanten voldoet. “Een verpakking moet niet alleen mooi zijn, maar dient ook de inhoud te beschermen tijdens het transport”, legt hij uit. “Ze moet onder andere lucht, licht en vocht tegenhouden, ook onder wisselende omstandigheden. In het verleden kon dit eigenlijk alleen maar met plastic.”

In de VS zetten consumenten de merken zelf onder druk om plasticvrije verpakkingen te gebruiken
Bart Devos, CEO AR Metallizing

Er bestaan 5 types SilberBoardTM om aan de technische en esthetische eisen van verschillende industrieën (farmacie, cosmetica, drank en voeding,…) te voldoen. “Neem nu de farmasector”, illustreert Devos. “In het kader van namaakpreventie en volksgezondheid is het belangrijk om te weten welk geneesmiddel in een verpakking zit. Daarom hebben we hierin een hologram verwerkt, dat moeilijk te vervalsen is. Holografie heeft bovendien een marketingaspect: het bewegende effect trekt de aandacht van de consument.”

Wereldwijde speler

In de toekomst wil AR Metallizing nog meer verpakkingen op maat van andere industrieën maken. Intussen viel SilberBoardTM al meermaals in de prijzen. Het behaalde de top 10 in de European Business Awards en sleepte de VOKA Limburgse Exportprijs in de wacht. In minder dan 10 tijd is het Limburgse bedrijf uitgegroeid tot wereldwijde marktleider, die actief is in Afrika, Azië, Europa en Amerika. “We merken forse verschillen in de continenten: in de VS, bijvoorbeeld, zetten consumenten de merken zelf onder druk om plasticvrije verpakkingen te gebruiken”, zegt Bart Devos. “In Europa is dat helaas nog niet zo.”

Ontdek de winnaars