Luik promoot wetenschappelijke beroepen met VR-technologie

provincie Luik

Luik promoot wetenschappelijke beroepen met VR-technologie

Om jongeren kennis te laten maken met technologische en wetenschappelijke beroepen heeft de provincie Luik de Technosphère in het leven geroepen. In deze mobiele, koepelvormige constructie bouwen scholieren een windmolenpark met virtual reality.

“De Technosphère is een project waarmee we scholieren uit de derde graad van het middelbaar onderwijs kennis laten maken met wetenschappelijke en technologische opleidingen in het hoger onderwijs”, zegt Valérie Baesch, inspecteur en projectcoördinator bij het directoraat-generaal Onderwijs en Opleiding van de provincie Luik. “Het is een interactieve omgeving waarin de jongeren leren samenwerken. We willen hen warm maken om voor een knelpuntberoep te kiezen.”

De Technosphère is een mobiele koepelvormige constructie van 4,5 meter hoog en een diameter van 7,5 meter. Binnen in de koepel zijn er vier virtual reality-brillen en twaalf tablets waarmee de jongeren in vier teams van telkens drie leerlingen aan de slag gaan. Tijdens een sessie, die anderhalf uur duurt, krijgen ze hulp en uitleg van twee begeleiders. Nadien gaan ze ook in de klas dieper in op het project. Dit schooljaar 2018-2019 hebben al meer dan 2.000 leerlingen kennis gemaakt met wetenschap en technologie in de Technosphère.

Ecologische uitdaging

De jongeren moeten samenwerken om een ecologische uitdaging tot een goed einde te brengen. Dat doen ze met een zogenoemde serious game. “Dit schooljaar bestaat de uitdaging erin een virtueel windmolenpark te bouwen. We hebben al veel positieve feedback gekregen, zowel van leerkrachten als van leerlingen. Het spel wakkert hun interesse voor technologie aan. Ze worden zich bewust van de brede waaier aan wetenschappelijke beroepen en opleidingen in het hoger onderwijs.”

Aan de leerkrachten vragen we de thematiek van windenergie verder te behandelen in hun lessen. Volgend jaar wordt het thema duurzaam waterbeheer. “We baseren ons op het programma van het secundair onderwijs”, zegt Valérie Baesch. “We hebben een pedagogisch dossier ontwikkeld en geven de jongeren meer informatie over de beroepen waarmee ze tijdens het spel in aanraking komen. Ze krijgen ook info over de opleidingen in onze regio. Informatie kunnen ze gratis downloaden en het spel in de Technosphère kost hen niets.”

We willen ook meisjes warm maken voor technische beroepen
Valérie Baesch, provincie Luik

Ook voor meisjes

Met het project willen de organisators ook een cliché de wereld uithelpen. “Velen gaan ervan uit dat technische beroepen vooral voor mannen zijn weggelegd. Er werken in deze sector nog steeds meer mannen dan vrouwen. We proberen het stereotiepe beeld te doorbreken door ook vrouwelijke avatars in het spel te steken, door vrouwelijke experts aan het woord te laten… We hopen dat meisjes hierdoor gaan kiezen voor beroepen waaraan ze in eerste instantie niet dachten.”

Het project krijgt 900.000 euro steun van het Europees Sociaal Fonds en van de provincie Luik. Voor de ontwikkeling van de technologische en pedagogische aspecten van de Technosphère sloegen de academische en bedrijfswereld de handen in elkaar.

Ontdek de winnaars