App geeft patiënt meer inspraak in medisch dossier

nexuzhealth

App geeft patiënt meer inspraak in medisch dossier

Nexuzhealth ontwikkelde de app mynexuzhealth. Die geeft zorgverlener en patiënt op elk moment toegang tot het volledige medisch dossier, ook al wordt een patiënt behandeld in verschillende ziekenhuizen.

De tijd dat patiënten hun behandeling ‘ondergaan’, ligt ver achter ons. Vandaag willen ze vooral betrokken zijn bij hun eigen zorg. De app mynexuzhealth is daarvoor gemaakt.

Nexuzhealth is een joint venture tussen UZ Leuven en Cegeka. De app die ze samen ontwikkelden, geeft de patiënt een beter inzicht in zijn medisch dossier. Mynexuzhealth bundelt alle data die zowel huisartsen, specialisten, verpleegkundigen, thuisverzorgers,… verzamelen over een patiënt. Ziekenhuizen kunnen de app ook gebruiken om bijvoorbeeld preoperatieve vragenlijsten aan de patiënt te bezorgen.

Patiënten kunnen via de app medische info die ze zelf opmeten, zoals hartslag, stollingsparameters of bloeddruk, toevoegen aan hun medisch dossier
Gertie Delande, CEO nexuzhealth

Zelf bloeddruk uploaden

“Patiënten kunnen via mynexuzhealth medische info die ze zelf opmeten, zoals hartslag, stollingsparameters of bloeddruk, toevoegen aan hun medisch dossier. Ze kunnen ook aangeven of een behandeling aanslaat. We hebben een platform gecreëerd waarop nu verder kan gebouwd worden”, zegt Gertie Delande, CEO van nexuzhealth. “Op vraag van zorgverleners voegen we voortdurend extra opties aan de app toe. Zo integreerden we onlangs nog video’s met rugoefeningen, op verzoek van orthopedisten.”

Gemeenschappelijk dossier

Mynexuzhealth is ontwikkeld om zowel mobiel als via een webportaal te gebruiken. Omwille van privacyredenen gebeurt elke bevraging via een veilige verbinding. De 25 deelnemende ziekenhuizen hebben per patiënt toegang tot één gemeenschappelijk medisch dossier.

“Alle betrokken zorgverleners, inclusief de patiënt, beschikken altijd over de recentste data, ook al komen die van verschillende ziekenhuizen”, legt Gertie Delande uit. “Dat is extra handig voor patiënten die, omwille van lokale specialisaties, behandeld worden op verschillende locaties. Sinds de lancering in april 2017 werd mynexuzhealth al door bijna 5.000 patiënten gebruikt.”

Betere zorg

Eén gemeenschappelijk patiëntendossier zorgt ook voor een meer kwalitatieve zorg, meent de CEO. “Elke arts zal de allergieën van een patiënt kennen. Het gebruik van een centrale app zal ook tot minder invoerfouten leiden, al is dat moeilijk te becijferen. En staat er een fout in de persoonlijke gegevens van een patiënt, dan kan hij die zelf verbeteren.”

 

 

Ontdek de winnaars