Nachthub biedt slim antwoord op files

Van Moer Logistics

Nachthub biedt slim antwoord op files

Mobiliteit vormt een van de grootste uitdagingen voor de logistieke sector. Het transportbedrijf Van Moer staat met zijn voertuigen vaak stil in en rond de haven van Antwerpen. Met een ‘nachthub’ omzeilt het de files overdag.

Het wegennet in en rond Antwerpen slibt dicht. De voorbije jaren nam de filezwaarte sterk toe, dat is zowel de lengte van de files als de duur ervan. In 2016 steeg ze met 22 procent en in 2017 nog eens met 15 procent. De werkzaamheden aan de Oosterweelverbinding maken het probleem de komende jaren alleen maar groter. Als grote logistieke speler ervaart Van Moer de mobiliteitsproblematiek als geen ander.

Nachttransport zorgt voor een lagere CO2-uitstoot en minder brandstofverbruik
Koen Vanden Abbeele, Unit Manager bij Van Moer

Minder belasting overdag

Met een nachthub op het industrieterrein Hoge Mauw in Arendonk pakt Van Moer de problemen aan. Daar dropt het containers voor en uit de Antwerpse haven, en haalt die ’s nachts op. Het project ging van start in 2017 en draait sinds begin mei 2018. “Met onze nachthub kunnen we efficiënte nachtritten van en naar de haven organiseren”, zegt de verantwoordelijke unit manager, Koen Vanden Abbeele. “Als we het vrachtverkeer zoveel mogelijk ’s nachts inplannen, belasten we de wegen overdag veel minder.”

Tot nog toe maakt alleen Van Moer gebruik van de nachthub, maar in de toekomst kunnen dat ook andere transporteurs worden. “De haven van Antwerpen blijft exponentieel groeien. Het aantal vrachten neemt evenredig toe. Daarbij komt nog dat er al erg lange wachttijden bestaan aan de terminals van het Deurganckdok. De terminals zijn in 70 tot 80 procent van de gevallen volgeboekt, waardoor de wachttijden soms oplopen tot 4 uur.”

Ook andere transporteurs kunnen gebruikmaken van onze nachthub
Koen Vanden Abbeele, Unit Manager bij Van Moer

Stabiele nachtritten

Met de nachthub wil Van Moer ook zijn CO2-uitstoot beperken. “Het vrachtverkeer over de weg heeft geen al te beste reputatie”, zegt Koen Vanden Abbeele. “Nachtelijke transporten laten onze voertuigen vlotter en met een constantere snelheid rijden dan overdag. Zulke stabiele ritten zijn goed voor een lagere uitstoot en minder brandstofverbruik.”

“De locatie voor dit project is ideaal. We huren een terrein van 1,5 hectare dat zich bevindt op de Arendonkse industriezone Hoge Mauw. Dat ligt vlak bij de op- en afritten van de E34 en is bijgevolg uitermate geschikt om de massale containertrafiek uit Eindhoven, Venlo, Duisburg, Essen en Dortmund op te vangen.”

Tussen 1 mei en 31 december 2018 organiseerde Van Moer al 5.025 nachtelijke transporten. “Het laatste kwartaal alleen al was goed voor 2.400 vervoerde containers. Dat komt neer op gemiddeld 40 stuks en 6,5 chauffeurs per nacht”, zegt Vanden Abbeele. Het project geniet financiële steun van de Vlaamse overheid.

 

Ontdek de winnaars