Virtual reality maakt zorgopleiding levensecht

HENALLUX

Virtual reality maakt zorgopleiding levensecht

Een auto-ongeval of andere rampsituatie nabootsen tijdens een paramedische opleiding is niet evident. Het SimErgency-project van de hogeschool HENALLUX maakt gebruik van virtual reality om studenten een zo realistisch mogelijke leerervaring te geven.

“Simulaties zijn heel belangrijk in zorgopleidingen”, zegt Laura Ramonfosse. Zij is samen met Guillaume Philibert en Jean-Christophe Servotte verantwoordelijk voor het SimErgency-project aan HENALLUX (Haute École de Namur-Liège-Luxembourg). “Oefenen met een pop is een van de bekendste voorbeelden. Dat is nuttig, maar garandeert geen levensechte ervaring. Dergelijke oefeningen gebeuren meestal ook in groep, wat de beleving minder realistisch maakt.”

Virtual reality benadert de realiteit veel meer. “De student wordt volledig ondergedompeld en moet de situatie helemaal alleen aanpakken”, legt Laura Ramonfosse uit.

Steekpartij in metro

Tien studenten van 2 HENALLUX-afdelingen (het Département Paramédical Sainte-Elisabeth in Namen en het Département Technique de Marche (MASI) in Marche-en-Famenne), zetten hun schouders onder het project, dat momenteel in volle ontwikkeling is.

Er gebeuren zoveel fantastische dingen in België waar we geen weet van hebben. Al die succesvolle initiatieven verdienen het om in de verf gezet te worden
Laura Ramonfosse, medeverantwoordelijke SimErgency-project

De studenten werkten samen met specialisten in de spoedgeneeskunde 2 rampscenario’s uit. Het eerste scenario betreft een ongeval tussen een auto en een tankwagen die gevaarlijke stoffen vervoert. In het tweede verhaal krijgt de student te maken met een steekpartij in een defect metrotoestel, waarbij de MUG ter plaatse komt. Van beide scenario’s bestaat momenteel een virtuele omgeving.

Sensoren meten hartslag

De studenten mochten zelf de soft- en hardware kiezen om die virtuele omgeving te creëren. Om de 2 rampscenario’s in 3D te ontwikkelen, gebruiken de studenten de software van Unity 3D. Met ene Google CardBoard-bril dompelen ze zich onder in de virtuele omgeving.

Tijdens de simulatie dragen de studenten ook sensoren. Die registeren zowel hun handelingen als hun hartslag. Een te hoge hartslag kan wijzen op stress, wat voor de docenten een signaal is om de student daar mee te leren omgaan.

“De huidige virtuele ervaring is goed, maar om het allemaal nog levensechter te maken, kopen we binnenkort een HTC-Vive aan. Dat is een helm met sensoren die de virtuele wereld nog realistischer maakt”, aldus Laura Ramonfosse. “We hebben de studenten bewust veel inspraak en bewegingsruimte gegeven. We geloven dat dit hun creativiteit bevordert.”

Het SimErgency-platform kan in de toekomst ook voor andere virtual reality-projecten gebruikt worden. “Een student van onze technische afdeling zal in het kader van zijn stage het prototype van onze virtual reality-toepassing daarom verder ontwikkelen”, besluit Laura Ramonfosse.

 

Ontdek de winnaars