Europese zorgstudenten zoeken samen naar de perfecte simulatieoefening

HELMo

Europese zorgstudenten zoeken samen naar de perfecte simulatieoefening

SimuCarePro laat zorgstudenten van verschillende Europese hogescholen en universiteiten samenwerken aan scenario’s voor simulatieoefeningen. Elke school draagt zijn eigen knowhow bij. Voor ons land nemen de studenten van hogeschool HELMo deel.

SimuCarePro werd opgestart in 2015. In ons land neemt de paramedische afdeling van HELMo (Haute École Libre Monsane) deel aan het project. “We zien het als een kans om onze leermethoden te verfijnen, zodat onze studenten later de best mogelijke zorg kunnen verlenen”, vertelt projectcoördinator Laurence Peeters.

Dankzij dit Europese project kan HELMo een beroep doen op de knowhow van andere hogescholen en universiteiten om haar eigen simulatiescenario’s zo realistisch mogelijk te maken. “We zochten vooral naar partners met expertise die wij niet in huis hadden”, zegt Laurence Peeters.

4 Europese partners

Die expertise vond HELMo bij 4 Europese onderwijsinstellingen: de hogeschool voor verpleegkunde uit het Portugese Coimbra, het ILUMEN-onderzoekscentrum van de Universiteit van Parijs, de Universiteit geneeskunde en farmacie uit het Roemeense Cluj-Napoca en de Haute École Galilée (HEG), het hoger instituut voor verpleegkundigen in Brussel. Om de interactie tussen de verschillende partners te faciliteren, werd er een e-learningplatform ontwikkeld.

De dokters die het werk van de studenten evalueerden, bezorgden hen op voorhand een lijst met echt gebeurde situaties. Die cases waren het vertrekpunt voor de simulatiescenario’sn
Laurence Peeters, projectcoördinator SimuCarePro bij HELMo

“De hogeschool uit Coimbra heeft al 15 jaar een eigen onderzoekscentrum voor simulatie. Ze hebben ons heel wat kennis bijgebracht. Het Parijse centrum leerde ons hoe we simulatieoefeningen beter konden evalueren”, legt Laurence Peeters uit.

Met deze nieuwe bagage konden de HELMo-studenten verder aan hun eigen simulatiescenario’s schrijven. “Ze beschikken bijvoorbeeld over 2 simulatiepoppen om bevallingen te simuleren. De scenario’s die de studenten ontwikkelden, zijn goedgekeurd door dokters en door onze eigen docenten. Hierdoor kunnen ze zelfstandig behandelingen zoals bloedingen of contracties uittesten op de poppen”, vertelt Laurence Peeters.

Geslaagd in de praktijk

Tijdens het bedenken van de simulaties, gingen de studenten erg wetenschappelijk te werk. “De dokters die hun werk evalueerden, bezorgden hen op voorhand een lijst met echt gebeurde situaties, zoals een kind dat vergiftigd was met methadon. Die cases waren het vertrekpunt voor de simulatiescenario’s.”

Dat de aanpak werkt, blijkt uit de praktijk. Een pas afgestudeerde studente wist in een echte noodsituatie perfect hoe ze een slachtoffer moest reanimeren. “Andere opleidingen zoals die van de Universiteit van Luik tonen inmiddels interesse voor onze manier van werken”, zegt Laurence Peeters.

Het SimuCarePro-project eindigt met een internationaal colloquium in mei 2018. Op dat seminarie presenteren de partners hun methodologie om kwalitatieve simulatiescenario’s uit te werken.

Ontdek de winnaars