TMaaS, Traffic Management as a Service, ontwikkelt een radicaal nieuw verkeersplatform voor steden

Gent

TMaaS, Traffic Management as a Service, ontwikkelt een radicaal nieuw verkeersplatform voor steden

Eind dit jaar krijgen Stad Gent en haar inwoners meer grip op verkeer en mobiliteit. Traffic Management as a Service (TMaaS) bundelt actuele mobiliteitsinformatie en laat verplaatsingen in en rond de stad zo vlotter verlopen.

Het TMaaS-systeem verzamelt op één platform realtime informatie over onder meer auto-, trein-, tram- en busverkeer. Gebruikers zien alle mobiliteitsdata vanaf eind 2019 op een dashboard: hun totaaloverzicht op de actuele verkeerssituaties in de hele stad. “Dit is een nuttig instrument voor verkeersmanagers én burgers”, verduidelijkt Sophie Gillaerts, projectcoördinator van TMaaS.

“Het onlineverkeerscentrum helpt verkeersmanagers om mobiliteitsknopen te detecteren en te ontwarren. Burgers benutten de actuele info om het aangewezen vervoermiddel en -traject te kiezen. We ambiëren hiermee om de klassieke verkeerscentrales aan te vullen of zelfs helemaal te vervangen. En om de volledige mobiliteit te verbeteren.”

Operatoren en stadsmedewerkers zien de status van alle transportmiddelen op hun grondgebied in een oogopslag
Sophie Gillaerts, projectcoördinator van TMaaS

Betere mobiliteit via big data

Big data is het hart van het systeem. Het platform bundelt bestaande verkeersoplossingen en gegevens die vandaag nog niet gecentraliseerd zijn. Denk aan informatie uit verkeerslichten, straatcamera’s, variabele geleidingsborden, dynamische snelheidsborden, openbaar vervoer en gps-data.

Via het platform zien operatoren en stadsmedewerkers in een oogopslag de status van alle transportmiddelen op het grondgebied. Op die manier identificeren ze files, ongevallen of andere verkeersproblemen sneller. En is een betere follow-up verzekerd.

Gepersonaliseerd platform

Sophie Gillaerts: “Burgers krijgen toegang tot een light versie van het platform met mobiliteitsdata. Dat personaliseren ze met informatie die voor hen relevant is. Wie bijvoorbeeld dagelijks naar het station fietst, kan die route opslaan bij ‘favorieten’. Zijn er onderweg verkeersproblemen of vertragingen? Dan verneemt de fietser dat meteen. Die kan dan tijdig kiezen voor een alternatief vervoermiddel. Zo voorkomen we onnodige verplaatsingen.”

Burgers benutten de actuele info om het aangewezen vervoermiddel en -traject te kiezen
Sophie Gillaerts, projectcoördinator van TMaaS

Crowdsourcing

De grote lijnen van TMaaS zijn inmiddels uitgetekend en de software wordt op dit moment ontwikkeld. Het verkeerscentrum van Stad Gent zal het systeem deze zomer voor de eerste keer op grote schaal testen tijdens de Gentse Feesten.

“Eind 2019 is het helemaal klaar”, zegt Sophie Gillaerts. “Iedereen die dan een persoonlijk TMaaS-profiel aanmaakt, kan het platform meteen gebruiken. We verwerken ook een interactief luik in de tool. Burgers kunnen dan zelf verkeersproblemen melden. Zo maken we optimaal gebruik van crowdsourcing.”

Overal inzetbaar

In 2020 wordt TMaaS ook uitgerold in 3 andere geïnteresseerde steden. Die worden binnenkort geselecteerd. Aangezien het systeem modulair is opgebouwd, is het perfect inzetbaar in andere kleine en middelgrote steden wereldwijd. “Vandaag hebben vooral grote steden als Londen en Parijs toegang tot zo’n gedetailleerd mobiliteitsinstrument. Met TMaaS maken we het nu op een budgetvriendelijke manier toegankelijk voor kleinere steden.”

 

Bekijk de genomineerden