Interactief leerplatform houdt aandacht langer vast

Wooclap

Interactief leerplatform houdt aandacht langer vast

Als jongeren toch zo vergroeid zijn met hun smartphone kunnen we daar maar beter slim gebruik van maken, ook op school. Dat is het idee achter het digitale platform Wooclap. “Wij gebruiken de digitale honger van studenten om hen beter en sneller te laten leren”, zegt CEO Sébastien Lebbe.

Lesmateriaal delen, meerkeuzevragen stellen, live polls in het leslokaal organiseren, antwoorden van studenten aantrekkelijk visualiseren, ze bundelen als wordclouds,… En dat allemaal delen met alle aanwezigen door het resultaat te projecteren op een scherm. Dat is Wooclap in een notendop.

“De educatieve mogelijkheden van ons digitale platform zijn enorm”, zegt Sébastien Lebbe, CEO van Wooclap. De burgerlijk ingenieur is samen met expert in de neurowetenschappen Oliver Verdin en CTO Jonathan Alzetta de drijvende kracht achter het Brusselse bedrijf. Zij ontwikkelden Wooclap in samenwerking met andere neurowetenschappers en docenten. Ook de ULB en de ULC zijn betrokken bij het project. Aan de UCL gebruiken al meer dan 300 professoren de toepassing in meer dan 1.250 lessen.

Een student die Wooclap gebruikt en actief bij de les betrokken is, herinnert zich 90% van de leerstof
Sébastien Lebbe, CEO Wooclap

“Onze innovatie is ludiek, maar waar het ons echt om gaat, is om het onderwijs futureproof te maken. Onlinecursussen bestaan al een tijdje. Wij voegen daar een extra interactieve laag aan toe”, aldus Sébastien Lebbe.

Aandacht langer vasthouden

Voor de CEO is die interactiviteit dé grote troef van Wooclap. “We maken lesgeven dynamisch. Een leerkracht typt een vraag in, geeft 4 mogelijke antwoorden, de studenten kiezen hun antwoord via hun smartphone en zien live op een scherm welke van de 4 antwoorden het populairst is.”

Met die aanpak wil Wooclap de aandacht van jongeren langer vasthouden. “Het is bewezen dat de aandacht van studenten drastisch daalt na 10 minuten. Door leerlingen actief te betrekken bij hun leerproces omzeilen we dat. Pedagogen en neurowetenschappers hebben de meerwaarde van onze manier van werken bevestigd. Een student die Wooclap gebruikt en actief bij de les betrokken is, herinnert zich 90% van de leerstof”, aldus de CEO.

Sommige docenten gaan nog een stapje verder en vragen hun studenten om zelf vragenlijsten en presentaties te maken met Wooclap. “Een interessante piste die kan helpen om jongeren te leren spreken voor een publiek”, aldus de CEO.

Bedrijfswereld toont interesse

In België was het Berlaymont Lyceum in Waterloo de eerste school om Wooclap te testen. Sinds de start in 2015 is er voortdurend overleg met de gebruikers. Op basis van hun feedback wordt bepaald welke nieuwe functionaliteiten in de toekomst worden toegevoegd.

Wooclap wordt vandaag al gebruikt in ruim 100 landen, vooral in universiteiten en hogescholen, maar ook de bedrijfswereld toont interesse. “Zo gebruiken onder meer Microsoft en KPMG onze tool voor hun opleidingen en conferenties. Wooclap beperkt zich dus niet uitsluitend tot het onderwijs”, benadrukt Sébastien Lebbe.

Ontdek de winnaars