Digitale dienstverlening verkleint ecologische voetafdruk

De Stad Veurne ziet het als haar plicht om steeds efficiënter en effectiever te werken. Multikanaal (click, call, connect), flexibel, procesgericht en integraal zijn hier de sleutelwoorden.

Strategisch uitgangspunt: streven naar de best mogelijke service voor de burgers én voor de eigen organisatie. Veurne wil het niveau en de efficiëntie van de dienstverlening optimaliseren door meer in te zetten op de website (de webshop via e-ID, een e-loket voor kinderopvang, volautomatisch digitaal terugsturen van attesten), werken op afspraak en een zelfbedienings-pc.

Gezinnen krijgen gratis een kaartlezer om de digitale dienstverlening te vergemakkelijken. Ook burgers zonder computer kunnen gebruik maken van het aanbod.

Dit project heeft – naast de efficiëntiewinst –een positieve impact op de mobiliteit (minder verplaatsingen) en het milieu (minder papier, minder CO2-uitstoot, minder printertoners). De maandelijkse besparing van 3.000 euro op de frankeerkosten verantwoordt de aankoopprijs van de software.