Eenvoudig noodplan, vlotte interventies

Politiezone RIHO (Roeselare, Izegem, Hooglede) ontwikkelde met RIHO-Seas een unieke digitale databank voor nooddiensten, die alle gegevens van publieke evenementen bevat. Dat is goed nieuws voor organisatoren van openbare festiviteiten met meer dan 100 bezoekers – en dat zijn er in die regio ongeveer 1.200 per jaar: zij moeten zich niet langer door een papierberg worstelen voor de registratie. Voortaan vullen ze alle data in één keer online in.

De gecentraliseerde gegevensbank is vrij raadpleegbaar door politie, brandweer en medische hulpdiensten. Dat versnelt en vereenvoudigt het opstellen van een noodplan en maakt interventies vlotter en doelgerichter.

Tot 10 dagen voor het evenement kan de organisator nog wijzigingen doorgeven. Bij terugkerende evenementen, kan de organisator verder werken op een automatisch ingevuld formulier op basis van de gegevens van de vorige editie. Hulpdiensten moeten geen gegevens afdrukken of overtypen, want alles gaat digitaal. Momenteel werkt de politiezone ook aan een app die het systeem mobieler en nog gebruiksvriendelijker maakt.