Smart Award Nominee

Het uurrooster van bus, tram en metro in je broekzak

Het openbaar vervoer staat vaak synoniem voor vertragingen en lang wachten. Maar reizen met bus, tram en metro wordt minder een uitdaging dankzij de app NextRide. Die app geeft in realtime de uurroosters van de MIVB en de TEC.

NextRide is een gratis app die snel toegang biedt tot de dienstregeling van de bussen, trams en metro’s in Wallonië en Brussel (TEC/MIVB). Het systeem werkt op iPhone, Android, Windows Phone en het web.

De mobiliteitsapp is een product van VentureLab, de start-upincubator van de managementschool van Luik, en wordt gerund door 4 vennoten. Die zijn allemaal jonger dan 30 en reizen zelf uitsluitend met het openbaar vervoer. Sommigen van hen hebben zelfs geen rijbewijs.

De Luikse student Thomas Hermine, één van de vennoten, lanceerde in 2012 al de app ProchainBus. “Het was toen onmogelijk om via je smartphone of internet toegang te krijgen tot de dienstregeling van de TEC”, zegt de jonge ondernemer. De eerste dag dekte ProchainBus 4 lijnen in de Luikse regio. Maar amper 3 dagen na de lancering ging het al over 30 lijnen.

Een half miljoen downloads

Ondertussen hebben 500.000 gebruikers NextRide op hun smartphone gedownload. De werking is gebaseerd op het principe van crowdsourcing. De makers staan permanent in contact met 200.000 actieve gebruikers. Dagelijks wordt een dertigtal berichten uitgewisseld rond mogelijke verbeteringen van NextRide. Die informatie wordt verzameld bij de MIVB, de TEC en de gebruikers.

Niemand wacht graag in de regen en de kou op een bus of tram die te laat komt. Nextride geeft de reiziger dus extra comfort
Thomas Hermine, oprichter van NextRide

NextRide staat ook onafgebroken in contact met de MIVB en de TEC. “Zo kunnen we de dienstregeling van de vervoerbedrijven in realtime aan de gebruikers aanbieden. Niemand wacht graag in de regen en de kou op een bus of tram die te laat komt. Nextride geeft de reiziger dus extra comfort”, aldus Thomas Hermine.

Onderhandelingen met de NMBS

De volgende stap? Terugkerende vertragingen op bepaalde lijnen voorspellen en een alternatieve reisweg voorstellen. Dat kan bijvoorbeeld een tram of bus zijn, die elke maandagochtend om half negen 10 minuten te laat is. “Wij zijn eigenlijk het niet-officiële crisiscentrum van het openbaar vervoer in Brussel en Wallonië”, lacht Thomas Hermine. “Door informatie te verzamelen over het netwerk kunnen we binnenkort aan de gebruiker een alternatieve reisweg voorstellen, en misschien zelfs een tweede alternatief.”

Om zijn gebruikers een volledige service te kunnen aanbieden heeft NextRide inmiddels ook onderhandelingen opgestart met de NMBS en De Lijn.