Smart Award Winner

Interactieve sprookjes voor kinderen in een ziekenhuis

Met Story Table wil de kunsthogeschool Sint Lucas Antwerpen via slimme apps en interactieve projecties stress, verveling en eenzaamheid tegengaan bij kinderen in een ziekenhuis.

Het hoofddoel van het Story Table-onderzoeksproject, dat van 2016 tot 2020 loopt: de levenskwaliteit verhogen bij kinderen die in het ziekenhuis verblijven. “Voor minderjarigen is een ziekenhuisopname vaak heel ingrijpend, zeker wanneer die langdurig is”, vertelt Tom De Smedt die het project mee coördineert. “Met ons initiatief willen we kinderen in ziekenhuizen een positievere ervaring bezorgen. Vergelijk het met een schooluitstap: er is spel, ontspanning en er valt iets bij te leren.”

Om dat doel te bereiken, ontwikkelt Story Table digitale hulpmiddelen. “Onze oplossingen werken autonoom. Dat is nuttig, omdat ziekenhuispersoneel vaak meer dan de handen vol heeft met verzorgende taken”, zegt Tom De Smedt.

Beweging en artificiële intelligentie

Enerzijds zijn er interactieve projecties. Daarvan worden prototypes uitgetest in de wachtzalen van de kinderziekenhuizen van Gasthuisberg in Leuven, UZ en ZNA in Antwerpen. “Een kleurrijk aquarium vol vissen komt er op een muur tot leven. De dieren reageren op de bewegingen van kinderen die er spontaan naartoe lopen. Zo vervelen ze zich niet tijdens het inchecken, of hebben ze minder stress bij het wachten op een behandeling”, verduidelijkt Tom De Smedt.

Onze oplossingen werken autonoom. Dat is nuttig omdat ziekenhuispersoneel de handen vol heeft met verzorgende taken
Tom De Smedt, doctor-assistent Sint Lucas Antwerpen

Anderzijds zijn er oplossingen voor kinderen die moeilijk tot niet uit hun ziekenhuisbed raken. “Op tablets die boven het bed gehangen worden, komen sprookjesverhalen tot leven. Zo is er een bos met een hongerige beer. Kinderen helpen om voedsel te vinden of kunnen een taart voor hem bakken. Dat zorgt voor afleiding en creativiteit. De sprookjesverhalen evolueren ook, via computertechnologie die verwant is aan artificiële intelligentie. Het systeem onthoudt de avonturen die het kind in het bos beleeft, en genereert de volgende keer andere verhaal- en spelactiviteiten.”

Laagdrempelig, ook qua investering

De installatie van Story Table-oplossingen in ziekenhuizen vereist bovendien een minimale investering. “In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië worden kinderziekenhuiskamers soms ingericht als knusse slaapkamers, of worden gemeenschappelijke ruimtes omgevormd tot bijvoorbeeld een piratenschip of een binnenspeeltuin. Dat zijn erg dure ingrepen. Met ons systeem kun je met een projector, een bewegingscamera – zoals bijvoorbeeld de Kinect van Microsoft – en een tablet al aan de slag. En dat is in vergelijking met verbouwingswerken duizenden malen goedkoper.”

De eerste gebruikservaringen zijn erg positief. “De artsen en het verplegend personeel die al kennismaakten met onze proefopstellingen zijn behoorlijk enthousiast over Story Table. Om alles te perfectioneren, analyseren we ook de reacties van deelnemende kinderen. De inhoud en vormgeving van onze verhalen zijn trouwens gebaseerd op medische literatuur en data die we verzameld hebben via gesprekken met patiënten en kinderen”, besluit Tom De Smedt.