Koalect is meer dan crowdfunding. We krijgen nieuwe inzichten, tips en strategisch advies. Dat maakt er een echt partnership van

Cathy Gheysels
operationeel coördinator bij CNCD-11.11.11

Koalect verbindt mensen met slimme ideeën

Koalect helpt organisaties via crowdfunding en crowdsourcing een community uit te bouwen. Belfius biedt de fintech start-up toegang tot een netwerk van organisaties die daarvoor open staan. “Dat is onze wijze om de samenwerking tussen al die spelers te versterken”, zegt Maxime Bouckaert, CEO van Koalect.

“Het idee achter Koalect is om het grote publiek te betrekken bij beloftevolle ideeën en projecten van allerlei organisaties”, zegt Maxime Bouckaert, CEO van Koalect. “Die organisaties kunnen via Koalect een eigen crowdfundingplatform oprichten, maar we begeleiden onze klanten ook op strategisch vlak.”

Die begeleiding is de meerwaarde van Koalect. “Hoe zet je je project succesvol in de markt? Via welke kanalen bereik je de juiste mensen? Aan de hand van strategische workshops werken we met onze klanten een communicatieplan uit”, zegt Maxime Bouckaert.

Internationaal uitbreiden

“We zijn altijd bereid om interessante projecten rond het klimaat en smart cities te ondersteunen. Dat is de voornaamste reden waarom we samenwerken met Koalect. Daarom geven we hen toegang tot ons netwerk in de publieke en sociale sector”, zegt Philippe Dedobbeleer, business development manager bij Belfius.

“Koalect helpt ons bij het ontwikkelen van civic tech. Dat is elke technologie die de band tussen burgers versterkt. Daarnaast is Koalect een extra financieringsformule voor ons bestaande aanbod. De aanpak van Koalect is vooral interessant als financiering gepaard gaat met de maatschappelijke betrokkenheid. Dat is een echte win-win.”

Het idee achter Koalect is om het grote publiek te betrekken bij beloftevolle ideeën en projecten van allerlei organisaties
Maxime Bouckaert, CEO Koalect

Koalect telt 11 medewerkers en ziet het groots. “We gaan voor langdurige relaties. En dat werkt. 95% van onze klanten komt terug”, vertelt de CEO. “Uiteindelijk is het ons doel om crowdfunding en crowdsourcing te integreren in de strategie van een organisatie. Dat zijn 2 laagdrempelige instrumenten om snel te testen of een idee levensvatbaar is.”

Eindwerk financieren

De laatstejaarsstudenten van LUCA School of Arts hebben Koalect inmiddels ontdekt. “Ze gebruiken het platform om hun eindwerk te financieren. Studenten organiseren tentoonstellingen, concerten, films… Goedkoop is dat niet altijd. Via Koalect lukt het hen om de nodige fondsen te vinden. Wie investeert, krijgt er vaak iets voor terug, zoals een ticket voor de tentoonstelling of de filmvoorstelling van de student”, zegt Manu Roegiers, stafmedewerker bij de hogeschool.

De LUCA School of Arts gebruikt Koalect ook om ondernemerschap te promoten. “We zijn trots op onze alumni en hun werk. We willen ermee uitpakken en ze steunen bij wat ze doen. Daarom stellen we het platform ook voor hen open”, zegt Manu Roegiers.

De hogeschool zette Koalect ook in om haar deelname aan de Dutch Design Week mee te financieren. “Pas afgestudeerde studenten stelden er hun werk voor. Voor heel wat studenten was dat de lancering van hun carrière.”

25.000 euro ontwikkelingshulp

Ook CNCD-11.11.11 werkt met Koalect. De koepelorganisatie van Franstalige en Duitstalige Belgische ontwikkelings-ngo’s startte in 2017 een crowdfundingplatform op via het online platform.

“We hebben 2 campagnes gevoerd. De eerste was een fondsenwerving voor de 11.11.11-campagne van november. De tweede was om de personen die de 20 kilometer van Brussel liepen te helpen om geld in te zamelen bij vrienden en familie”, zegt Cathy Gheysels, operationeel coördinator bij CNCD-11.11.11 “Die 2 campagnes hebben vorig jaar samen 25.000 euro opgebracht. Dat is een mooi resultaat.”

CNCD-11.11.11 gelooft sterk in het concept van Koalect. “We zijn ervan overtuigd dat we nog meer geld kunnen inzamelen als we de mogelijkheden die het platform ons biedt beter benutten. Koalect ondersteunt ons ook. Het is meer dan crowdfunding. We krijgen nieuwe inzichten, tips en strategisch advies. Dat maakt er een echt partnership van.”