Fietsen is in grootsteden een sociale trend geworden. Een extra reden om het te stimuleren

Lilli Matson
strategisch planner bij Transport for Londen

Londen, van filestad naar fietsmetropool

Londen zag het aantal fietsers in zijn binnenstad in enkele jaren tijd verviervoudigen. Een doordacht investeringsbeleid ligt aan de basis van dat succes, verklaart Lilli Matson van Transport for London.

Overheidsorganisatie Transport for London (TfL) is erin geslaagd om in relatief korte tijd het aantal fietsers in de binnenstad drastisch op te krikken en tegelijk het aantal motorvoertuigen te doen dalen. Reden er in 2000 nog 137.000 bestuurders Londen binnen, dan waren er dat 2 jaar geleden nog slechts 64.000. Meer en meer inwoners en werknemers kiezen voor de fiets als belangrijkste transportmiddel of combineren de fiets met het openbaar vervoer. De invoering van de Congestion Charge, die autobestuurders overdag bij het binnenrijden van de stad dienen te betalen, ligt aan de basis van dat succes. Maar de inspanningen van de stad gaan veel verder.

“Het aantal fietsers in onze binnenstad is vandaag met 215 procent gestegen”, zegt Lilli Matson, strategisch planner bij TfL. “Vooral sinds 2010 is de stijging opmerkelijk. We introduceerden publieke fietsverhuurpunten, van de rijbaan gescheiden fietsstroken, bewegwijzerde routes en fietssnelwegen door de stad om het stijgend aantal fietsers op te vangen en hun veiligheid te verhogen. Bij werken aan de fietsinfrastructuur hebben we ineens ook bredere voetpaden en meer groen aangelegd.”

Samenwerken met experts en gebruikers

“Met de politie, verkeersdeskundigen en lokale fietsverenigingen hebben we verkeersdata geanalyseerd om het voor de fietsers zo aangenaam en veilig mogelijk te maken. We bestudeerden waar en hoe fietsaanrijdingen plaatsvonden en namen gepaste maatregelen. Gevaarlijke kruispunten werden heraangelegd en vrachtwagens en bussen komen de stad niet in zonder extra dodehoekspiegels en zijbeschermingen. Meteen zagen we het ongevallencijfer opvallend dalen”, zegt Lilli Matson.

Aangenamere en veiligere stad

De fiets als vervoersmiddel wordt daarnaast ook actief gepromoot: ”Fietsen is in grootsteden een sociale trend geworden. Een extra reden om het te stimuleren. We gebruiken daarvoor posters en brochures, maken afspraken met werkgevers om fietsparkings en douches voor hun personeel te installeren en leren scholieren fietsen in de stad.” Londen is door het fietsbeleid aangenamer, veiliger en leefbaarder geworden, besluit Lilli Matson. “Onze stad is via het fietsnetwerk uiteindelijk voor iedereen aantrekkelijker geworden.”