Patiënten maken zichzelf wegwijs in ziekenhuis

Om lange wachtrijen aan de infobalie te voorkomen, installeerde AZ Maria Middelares in zijn nieuwbouw check-inkiosken voor zowel ambulante patiënten als geplande opnames. Het geïntegreerde wegwijssysteem omvat het agendasysteem voor de consultaties, de planningssoftware voor het operatiekwartier, het check-insysteem van de kiosken en het wachtrij-managementsysteem voor de inschrijvingen van geplande opnames.

De patiënt meldt zich aan met zijn elektronische identiteitskaart en ontvangt een ticket met alle gegevens over de afspraak en de locatie. Het systeem wijst hem de weg naar de juiste wachtzaal en geeft medewerkers nuttige informatie: aanwezigheid in ziekenhuis, info over ‘status’ en positie van de patiënt in het traject van onthaal via dagziekenhuis naar operatiezaal.

In de nabije toekomst kunnen extra functionaliteiten toegevoegd worden, zoals een gebruikersinterface voor de patiënt via een app. Ook koppelen met slimme technologie behoort tot de mogelijkheden.