Plan voor de smart retailcity van de toekomst

Door de ligging tussen de aantrekkelijke shoppingcentra van Hasselt en Maastricht en diverse evoluties, zoals e-commerce, staat Genk voor heel wat uitdagingen op vlak van retail. De afgelopen jaren nam de stad diverse initiatieven om de centra te versterken. Daar wordt nu verder op innovatieve wijze ingezet, o.a. via een door EFRO, Vlaanderen de provincie Limburg gesubsidieerd project.

In haar toekomstvisie vertaalt de stad de uitdagingen voor de stadskerneconomie en handelsomgevingen naar een retailmodel. Dat vertrekt vanuit het stadsprofiel en speelt in op technologische evoluties, maatschappelijke en economische trends. Zo wordt Genk op de kaart gezet als onderscheidende duurzame retailstad.

De krachtlijnen? De ontwikkeling van een onderscheidende identiteit, het nieuwe ‘fygitale winkelen’ (een mix van fysiek en digitaal klantencontact) en nieuwe vormen van stadskerneconomie om ondernemerschap aan te trekken.

Nieuwe technologie en platformen versterken de stadskerneconomie en de handelsomgeving. De introductie van stadsfabriekjes vormt een wapen in de strijd tegen de leegstand.