Pakjesdienst op 2 wielen

Rayon9 is een jong Luiks fietskoerierbedrijfje. De prille start-up heeft twee doelstellingen: de mobiliteit in de stad verbeteren en laagopgeleide jongeren aan een boeiende én betaalde job helpen.

Luik is geen uitzondering op de regel: het verkeer in het stadscentrum loopt er allesbehalve vlot. Rayon9 werd in december 2015 opgericht door drie Luikse fietsvrienden. Het bedrijf biedt een innovatieve oplossing voor het mobiliteitsprobleem en creëert tegelijk jobs voor laagopgeleide jongeren.

“Het is niet vanzelfsprekend om leveringen in het centrum van een grote stad te doen”, bevestigt Benoît Renard, een van de oprichters. “Een jaar geleden lanceerden Serge Mignonsin, Julien Demonceau en ikzelf dit initiatief. We hadden twee bedoelingen: bijdragen tot een zachte mobiliteit en een beter leefklimaat én gemotiveerde jongeren een betaalde en boeiende job als koerier aanbieden.”

Divers cliënteel

Het cliënteel van Rayon9 wordt almaar diverser. “In het begin leverden we voornamelijk aan lokale bedrijfjes, onder andere uit de biosector. Daarna zijn we beginnen werken voor enkele onafhankelijke magazines zoals Médor, C4 en Imagine en voor handelaars uit het stadscentrum. Sinds kort leveren we ook dagelijks voor de Luikse transportfirma ECC. Vandaag hebben we een twintigtal regelmatige klanten in portefeuille, maar ook verschillende eenmalige klanten.

Rayon9 is gevestigd in de Pôle Image van Médiacité. Een strategische ligging, want het bedrijf bestrijkt de volledige stad en is zo gemakkelijk bereikbaar voor klanten. “Wij bieden 3 soorten leveringen aan. De standaardlevering binnen de 24 uur is de meest gevraagde. Er bestaat ook een expresslevering in 2 uur en tot slot een persoonlijke levering met opslagmogelijkheid. Die laatste blijkt zeer nuttig voor bedrijven uit de stad en handelszaken die goederen laten leveren. Want wij kunnen die goederen opslaan en ze vervolgens op aanvraag leveren.”

Eerste boeiende job

Momenteel gebeuren alle leveringen door Adrien, vandaag de enige koerier bij Rayon9. Adrien werd aangeworven met een startbaanovereenkomst. “Vooral voor laagopgeleide jongeren is de traditionele arbeidsmarkt verzadigd”, zegt Benoît Renard. “We bieden hen een eerste nuttige en maatschappelijk waardevolle job in een innovatieve sector.”

Adrien doet gemiddeld 25 leveringen per dag op zijn bakfiets. De leveringen zijn verdeeld over 2 zones: een vlak parcours van het noorden naar het zuiden van Luik en een meer golvende route. “Adrien fietst elke dag zowat 30 kilometer. Het is een gezonde, maar fysiek veeleisende job. De weersomstandigheden zijn ook niet altijd prettig. Daarom hebben we echt overtuigde jongeren nodig”, vertelt Benoît Renard.

De grote uitdaging: de financiering

Rayon9 wordt democratisch en participatief beheerd, legt de oprichter uit. “Wij leiden het bedrijf met ons drieën, maar ieder van ons heeft ook een fulltime job in een ander bedrijf. Voor ons is Rayon9 vrijwilligerswerk. Samen met onze 2 werknemers – de coördinatrice en de koerier – vormen wij het hart van de coöperatieve vennootschap.”

Het project had een startkapitaal van 80.000 euro nodig. Ruim 80 coöperanten investeerden in totaal 41.500 euro. “Een aandeel kost 250 euro. Iedere coöperant kan tot 20 aandelen kopen. Daarnaast zijn die coöperanten voor ons een bron van ideeën en steken ze ook regelmatig een handje toe.”

Rayon9 verkiest het gemeenschappelijk belang boven het profijt van de aandeelhouders en de bestuurders. De Belfius Smart Awards is een belangrijke kans op meer bekendheid. “Zelfs als je een levensvatbaar en uiterst innovatief project ontwikkelt, is het geen sinecure om dat te financieren. Initiatieven zoals de Smart Awards van Belfius zijn dan ook zeer belangrijk. Wij hebben zulke steun nodig. Op termijn willen we groeien, meer koeriers aanwerven en een belangrijke speler worden in het lokale transport.”