Smart Award Winner

Scholieren bedenken oplossingen voor mensen met een handicap

Drie middelbare scholen uit Wetteren slaan de handen in elkaar voor het bedenken en ontwikkelen van slimme technische oplossingen op maat van mensen met een motorische beperking.

Het unieke zorgproject Care-Create-Smile-Together is een samenwerking tussen Buitengewoon Onderwijs Type 4 Sint-Lodewijk, het vijfde jaar Industriële Wetenschappen van het Scheppersinstituut en het zevende jaar Leefgroepenwerking van Mariagaard. De leerlingen van die 2 laatste scholen creëren op vraag van Sint-Lodewijk 4 concrete oplossingen voor kinderen met een motorische beperking.

4 unieke oplossingen

“Het gaat over slimme oplossingen die niet op de markt verkrijgbaar zijn”, vertelt Florance Lannoy, medecoördinator van het project. “Momenteel hebben we 4 prototypes die uitgewerkt worden tot inzetbare hulpmiddelen. Er is een speciale vork die aan een bord bevestigd wordt, zodat er eenhandig met een mes gesneden kan worden. Een rem op een bureaustoel met wieltjes zorgt ervoor dat kinderen veilig gaan zitten of blijven zitten zodra de stoel in de juiste positie staat. Dergelijke stoelen bestaan al wel, maar zijn haast onbetaalbaar. Ons systeem kan op eender welke bureaustoel geïnstalleerd worden.”

Ik ben ervan overtuigd dat alle leerlingen deze ervaring de rest van hun leven meedragen
Florance Lannoy, medecoördinator Care-Create-Smile-Together

“Het derde concept wordt specifiek ontwikkeld voor een meisje dat moeite heeft om haar hand op tafel te leggen. Onze oplossing houdt haar hand stabiel, en stimuleert ook het gebruik ervan. Het laatste instrument is een blokkeersysteem voor een fietsstuur, specifiek bestemd voor mensen met evenwichtsstoornissen die gebruikmaken van een driewieler. Met dit nieuwe concept kunnen ze veilig op- en afstappen.”

Mooie symbiose

De samenwerking tussen de scholen is niet toevallig ontstaan. De leerlingen van het Scheppersinstituut zijn technisch aangelegd en focussen zich vooral op de bouw en de uitwerking van de ontwerpen. “Ze maken onder meer gebruik van technologie die aanwezig is op die school, zoals 3D-printing en lasercutting”, zegt Florance Lannoy.

De studenten van Mariagaard zijn door hun sociaal gerichte opleiding meer vertrouwd met personen met een beperking. “Zij kijken vooral naar de praktische bruikbaarheid: aan welke elementen moet het hulpmiddel voldoen om succesvol ingezet te worden bij de doelgroep?”

Het mooie aan dit project is de interactie tussen de scholen en die doelgroep. “We hebben beide scholen uitgenodigd om kennis te maken met de leerlingen van Sint-Lodewijk, zodat ze meteen concreet weten voor wie ze die oplossingen uitwerken. Dat werkt heel motiverend. En dat is ook de kracht van dit project: een samenwerking tussen 3 totaal verschillende scholen, waar sociale aspecten aan technische oplossingen gekoppeld worden. Ik ben ervan overtuigd dat alle leerlingen deze ervaring de rest van hun leven meedragen”, besluit Florance Lannoy.