Streven naar heldere communicatie in de zorgsector

Duidelijke communicatie is ontzettend belangrijk als het over gezondheid gaat. 4 op de 10 Vlamingen zijn namelijk beperkt gezondheidsvaardig en vinden het moeilijk om alles over hun ziekte, medicijnen of zorg te begrijpen. Ouderen of anderstaligen zijn hierbij vaak de meest kwetsbare groepen.

De nood aan heldere communicatie in de gezondheidszorg is groot in onze multiculturele en vergrijzende maatschappij. Thomas More hogeschool voerde een uitgebreid onderzoek rond laagdrempelige communicatie in de zorgsector. De vele gesprekken met laaggeschoolden, allochtonen en 65-plussers rond de ervaring van een ziekenhuisbezoek brachten de knelpunten naar boven.

Op basis van de resultaten uit het onderzoek werd een toolkit gemaakt met praktische tips voor zorgprofessionals. Daarnaast bedachten studenten 50 apps die de communicatie in de zorgsector verbeteren. Ook werd het onderzoek als input gebruikt voor trainingen aan zorgbedrijven en als lesmateriaal op Thomas More.

Heldere communicatie in de zorgsector vergemakkelijkt niet alleen het leven van patiënten, maar heeft ook positieve gevolgen voor zorgverleners en –organisaties. Maar liefst 4,3 procent van het overheidsbudget voor gezondheidszorg zou vermeden kunnen worden door duidelijke communicatie.