Steeds meer lokale overheden schrijven tenders uit waarin zero-emissie een belangrijke voorwaarde is

Oliver Cafmeyer
general manager ABB Benelux

Superlaadstations stimuleren elektrisch openbaar vervoer

Elektrische bussen die onderweg aan haltes bijtanken en snellaadstations die gebruik maken van zonne-energie: ABB ontwikkelt baanbrekende groene-energie - oplossingen voor private en publieke spelers.

De Zweeds-Zwitserse engineeringgroep ABB gelooft rotsvast in elektrisch rijden. In 2011 nam de multinational de Nederlandse start-up Epyon over, die toen sleutelde aan een intelligente snellader voor elektrische voertuigen. Vandaag zijn snelladers in het straatbeeld een feit. “Wij werken heel nauw samen met autofabrikanten”, verklaart Oliver Cafmeyer, general manager van ABB Benelux.

“We willen dat alle elektrische auto’s, ongeacht het merk, die nu of in de toekomst op de markt verschijnen, snel opgeladen kunnen worden. Vandaag zit je 6 tot 8 uur vast om een batterij vol te tanken en dat is niet efficiënt. Wij hebben de laadtijd teruggedrongen tot 20 à 30 minuten.”

15

Het aantal seconden waarin de batterijen van hybride bussen in Genève worden opgeladen aan haltes met flashladers. Dat geeft ze voldoende energie om naar de volgende halte met lader te rijden.

Het is de bedoeling om die technologie zo snel mogelijk te installeren in het straatbeeld. ”Alle locaties waar chauffeurs minstens een halfuur stilstaan, komen in aanmerking. Denk aan parkings aan supermarkten, langs snelwegen en rond steden”, zegt Oliver Cafmeyer.

Zo installeert ABB vandaag al snellaadpalen aan supermarktvestigingen van Lidl in België. De e-tankstations hebben een kleine carport die uitgerust is met zonnepanelen.

Efficiënter en groener openbaar vervoer

Ook het openbaar vervoer vaart er wel bij. ABB werkt in Zwitserland aan een buslijn tussen het centrum van Genève en de luchthaven met flashlaadstations. ”Als een hybride bus aan een halte stopt, wordt de batterij via een dakcontact in 15 seconden automatisch bijgevuld. Net voldoende om de volgende halte te halen”, legt Oliver Cafmeyer uit.

Een variant van dat systeem – dat door verschillende busleveranciers wordt ondersteund – komt eind 2016 in gebruik in het Groothertogdom Luxemburg en in Namen. Daar worden elektrisch hybride bussen in gebruik genomen die nauwelijks op diesel rijden. 70 procent van de reistijd draaien ze op elektriciteit. De batterijen worden opgeladen aan de eindstations, waar de bus 3 tot 6 minuten stilstaat. De rest van de route rijdt de bus elektrisch, zonder bij te tanken. Binnenkort worden er ook bussen in gebruik genomen die volledig elektrisch rijden.

”ABB wil de leefbaarheid van de steden merkbaar verhogen en openbaar vervoer is daar een heel belangrijk onderdeel van. Door elektrisch te rijden is er minder pollutie en lawaai. Dat is aangenamer voor inwoners én reizigers. Bovendien krijgen busoperatoren vandaag vaak uitstootdoelstellingen opgelegd. Steeds meer lokale overheden schrijven tenders uit waarin zero-emissie een belangrijke voorwaarde is. In hun zoektocht naar oplossingen komen de uitbaters dan bij ons terecht. Er zitten nog heel wat projecten in de pijplijn”, zegt Oliver Cafmeyer.