Stilaan is bij het stadsbestuur het besef gegroeid dat een smart city een stad moet zijn die oog en oor heeft voor de vragen, verwachtingen en levenskwaliteit van haar inwoners

Hila Oren
CEO Tel Aviv Foundation

Tel Aviv: beter leven in een stad die slimmer communiceert

Tel Aviv werd al in 2014 uitgeroepen tot Best Smart City in the World, en dat was geen toeval. De stad timmert al jaren aan de weg in de meest uiteenlopende beleidsdomeinen, maar met DigiTel creëerde het stadbestuur een heel laagdrempelig slim communicatieplatform, dat vooral focust op een betere woon- en leefkwaliteit.

Tel Aviv is al jarenlang een echte start-up-city. Digitale toepassingen om onder andere de mobiliteit, de openbare veiligheid of de efficiëntie van het openbaar vervoer te verhogen, zijn er al een hele tijd goed ingeburgerd. “Al die technologie heeft de stad ongetwijfeld ‘smarter’ gemaakt, maar het blijven vaak generieke toepassingen en oplossingen,” vertelt Hila Oren, CEO van de Tel Aviv Foundation.

“Stilaan is bij het stadsbestuur het besef gegroeid dat een smart city vooral een stad moet zijn die in eerste instantie oog en oor heeft voor de vragen, verwachtingen en levenskwaliteit van haar inwoners. Met het oog daarop bedachten we een bijzonder performant digitaal communicatienetwerk voor alle inwoners: DigiTel. Daaraan gekoppeld lanceerden we een nieuwe bewonerskaart en een app, die de link vormen tussen het systeem en onze inwoners.”

Altijd en overal informatie op maat

DigiTel biedt iedereen die in de stad woont en zich inschrijft op het systeem – intussen al ruim 60% van de bevolking – altijd en overal informatie op maat, gebaseerd op hun persoonlijke profiel. Dat gaat van aankondigingen voor sportclubs of -wedstrijden, culturele info, verkeersinformatie, mededelingen van het stadsbestuur, realtime informatie over het openbaar vervoer tot nieuws van of over de kinderopvang. Wat meer is, al die informatie wordt ook nog eens via alle mogelijke infokanalen gedeeld: berichten op je persoonlijke account, sms’jes, mails, noem maar op.

Hila Oren: “Ben je bijvoorbeeld een muziekliefhebber en zijn er nog tickets voor een concert morgenavond dat aansluit bij jouw profiel, dan krijg je daar een berichtje over. Werk je in een bepaalde stadswijk, maar is de brug op weg naar het werk uitzonderlijk gesloten, dan ontvang je ook een sms hierover. Inclusief een voorstel met een alternatieve route.”

Wil je een fiets, dan kan je via je account in realtime meteen controleren hoeveel er in een bepaald verhuurstation nog aanwezig zijn. “De mogelijkheden zijn eindeloos en de communicatie verloopt uiteraard in 2 richtingen. Het innovatieve aan dit systeem ligt vooral in het maatwerk dat we kunnen bieden”, zegt Hila Oren.

“We communiceren en betrekken de bevolking bij het beleid, maar wel op maat van hun eigen specifieke noden en in functie van de buurt waar ze wonen, hun beroep, hun hobby’s, enzovoort. Willen we ergens nieuwe bomen planten, dan krijgen enkel de bewoners van die specifieke straat of wijk de berichten daarover.”

80 gratis wifizones

Om al die communicatie te faciliteren, beschikt Tel Aviv intussen over ruim 80 gratis wifizones, verspreid over de stad: op straat, in parken of op het strand. Al die netwerken zijn vlot toegankelijk, zonder voorafgaande registratie. En dankzij een doorgedreven open data-beleid krijgen de inwoners van Tel Aviv ook toegang tot alle databestanden van het stadsbestuur, met uitzondering van vertrouwelijke info uiteraard. “Dat gaat van data rond gezondheid, cultuur of verkeer over de stadsfinanciën tot openbare veiligheid. Dat open data-beleid resulteerde intussen al in meer dan 70 nieuwe apps en toepassingen waar onze inwoners beter van werden”, besluit Hila Oren.