Smart Award Nominee

Waterstof promoten als duurzaam alternatief

WaterstofNet vzw informeert en sensibiliseert overheden, bedrijven en burgers over de duurzame mogelijkheden van waterstof in tal van toepassingen. Maar het speelt ook de rol van katalysator om grootschalige projecten rond waterstof op te zetten.

“Er is een gigantische toename in de vraag naar schone mobiliteit zonder emissies”, weet Adwin Martens, Directeur van WaterstofNet. “Dat kan, onder andere door de productie van waterstof via elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Toch wordt het grootste deel van waterstof gemaakt met aardgas en olie. Maar daar komt stilaan verandering in.”

Het concept van waterstof in auto’s, vrachtwagens en zelfs vorkheftrucks, is eenvoudig. “Je tankt waterstof, maar je rijdt elektrisch. Daarvoor wordt de waterstof in een brandstofcel met zuurstof uit de lucht verwerkt tot water. En daarbij wordt elektriciteit geproduceerd.”

Maar wat maakt een voertuig op waterstof dan beter dan een voertuig met een batterij om elektriciteit op te slaan? “Het duurt veel langer om een batterij op te laden dan om waterstof te tanken. Bovendien is de actieradius van een voertuig op waterstof veel hoger. Wij rijden bijvoorbeeld met een waterstofauto die zo’n 550 kilometer bereikt.”

Vlaanderen als pionier uitspelen

“We moeten ervoor zorgen dat Vlaanderen koploper blijft rond waterstof”, vertelt Adwin Martens. Daarom werkt WaterstofNet samen met een cluster van zo’n 20 bedrijven. “Dat zijn bedrijven die een belangrijke schakel vormen in de productie van waterstof. Bijvoorbeeld Hydrogenics, wereldtop in het omzetten van elektriciteit in waterstof, en Borit, die hele grote transmissiecellen produceert voor voertuigen. Daarnaast werken we ook met afnemers van waterstof, zoals Colruyt dat binnenkort 75 heftrucks aangedreven door waterstof zal inzetten.”

“We ontdekken en ontwikkelen kansen met al onze partners. Dat zijn niet alleen bedrijven, maar ook nationale en Europese overheden. En daar komen mooie projecten uit. Zo hebben we enkele jaren geleden getest of een vuilniswagen op waterstof kon rijden. Binnenkort worden nieuwe vuilniswagens op waterstof gedemonstreerd in tien Europese steden.”

De toekomst is een trade-off

“Wat er ook gebeurt, WaterstofNet zal een belangrijke rol blijven vervullen”, benadrukt Adwin Martens. “Emissievrije mobiliteit komt eraan. We weten alleen niet wanneer en in welke vorm. Uiteindelijk zal het een combinatie worden van batterij-elektrische en waterstof-elektrische voertuigen.”

“WaterstofNet is ook erg ambitieus”, aldus de directeur. “We werken met industriële spelers aan oplossingen voor vrachtwagens. Waterstof is ideaal, want hierdoor kun je een grote actieradius koppelen aan snelle tankbeurten. Bovendien willen we ons ecosysteem verder uitbreiden en waterstof toegankelijker maken door nieuwe tankstations te bouwen. Om België te laten aansluiten met omliggende landen moeten we naar 25 tankstations in 2025.”

Het duurt veel langer om een batterij van een elektrische wagen op te laden dan om waterstof te tanken. Bovendien is de actieradius van een voertuig op waterstof veel hoger
Adwin Martens, directeur van WaterstofNet